Vectra modyfikowała umowy w trakcie ich trwania w nieprzejrzysty sposób. Uzasadniała to m. in. inflacją. Teraz ma poważne problemy. Prezes UOKiK po przeprowadzeniu postępowania nałożył na nią wielomilionową karę i zabronił dalszych działań tego typu.
Co zrobiła Vectra?
We wrześniu 2022 roku Vectra wprowadziła do umów klauzule pozwalające na modyfikację obowiązujących warunków. Podwyżki, dodatkowe opłaty – wszystko, co nieprzyjemne dla konsumenta. Działania te miały być spowodowane panującą wtedy wysoką inflacją, czy bliżej nieokreślone „ulepszenie funkcjonalności usługi”.
Według UOKiK podejmowane przez Vectrę decyzje były niejasne, ponieważ klienci nie byli w stanie przewidzieć, co tak naprawdę wpłynie na zmianę ich umów. W uzasadnieniu UOKiK czytamy:
Postanowienia były napisane w niejasny sposób, a konsumenci nie mieli możliwości przewidzieć jaki będzie ich wpływ na wysokość rachunków. Klauzule dawały spółce dowolność w zakresie tego czy i kiedy dojdzie do podwyższenia opłat, nie brały przy tym pod uwagę możliwości ich obniżenia, choćby na podstawie tych samych przesłanek.
Prezes UOKiK komentuje:
Zawierając jako konsumenci umowę, powinniśmy wiedzieć, ile będziemy za daną usługę co miesiąc płacić. Cena jest kluczowym elementem wpływającym na decyzje o zawarciu umowy, powinna być jasno i zrozumiale nam komunikowana. Jeśli przedsiębiorca kusi konsumenta atrakcyjną ofertą po to, by wkrótce po zawarciu umowy podnieść cenę w oparciu o wskaźniki sprzed jej zawarcia, to klauzul, które na to pozwalają, nie można uznać za obiektywne i uczciwe
Gdyby tego było mało, to zmiany miały mieć również miejsce w oparciu o całoroczny wskaźnik inflacji, a przecież niektóre umowy nawet wtedy nie obowiązywały. Czarę goryczy przelał do tego fakt, iż klient zrywający zmienioną przez Vectrę umowę był obarczany karami finansowymi.
Kara dla Vectry
Po przeprowadzonym dochodzeniu, prezes UOKiK nałożył na Vectrę karę w wysokości prawie 68,5 miliona złotych. Zakazał także stosowania takich praktyk w przyszłości. Vectra będzie musiała także poinformować na swoich mediach społecznościowych o zaprzestaniu takich praktyk. Klienci będą mogli oczekiwać zwrotu pieniędzy. W 2023 roku Grupa Vectra obsługiwała ponad 1,7 mln gospodarstw domowych. Jedno jest pewne – decyzję UOKiK spółka na pewno odczuje.
Decyzja nie jest prawomocna. Vectra już zapowiedziała, że się z nią nie zgadza i będzie walczyć o udowodnienie swojej racji.