Wyobraźcie sobie taką sytuację: klient udaje się do serwisu wulkanizacyjnego i ma jedno życzenie, aby pracownicy zachowali szczególną ostrożność przy pracy z jego niedawno odnowionymi felgami. Niestety, zanim jeszcze opony zostały założone, uszkodzono lakier jednej z obręczy. Tak z rutynowej wizyty w warsztacie zrobił się spory problem. Niestety wymiana opon nie zawsze idzie jak po maśle.
Gdy klient będzie miał szczęście, trafi na uczciwego właściciela warsztatu, który bez problemu zajmie się naprawą, uznawszy winę swojego warsztatu. Jednak nie każdy może liczyć na taką postawę.
Warsztat samochodowy odpowiada za uszkodzenia podczas wymiany opon, jednak nie każdy chce od razu przyznać się do winy
Podczas wymiany opon mechanicy używają specjalistycznych narzędzi, które mogą przypadkowo uszkodzić powierzchnię felg, zwłaszcza jeśli fachowcy nie są ostrożni. Pracownicy serwisu często próbują początkowo wytłumaczyć się z błędu, nawet jeśli doskonale wiedzą, że zawinili zwyczajnie przez swoje zaniedbanie.
Podobnie jak z felgami bywa z czujnikami ciśnienia. W nowoczesnych samochodach są one montowane są w wewnętrznej strefie opony; w miejscach, które mogą mieć kontakt z maszyną do zdejmowania opon. Nieświadomy lub niedbały wulkanizator może łatwo uszkodzić taki czujnik i wygenerować właścicielowi auta dodatkowy koszt. Dlatego warto przed wymianą opon przypomnieć pracownikowi serwisu o konieczności zachowania ostrożności i wykonać dokumentację fotograficzną. Bo wtedy klientowi będzie łatwiej bronić się w starciu z nierzetelnym warsztatem mającym duży problem z przyznaniem się do winy.
Warto również zadbać o odpowiednie rozmieszczenie opon. Najmniej zużyte ogumienie powinno znajdować się na tylnej osi, aby móc lepiej kontrolować pojazd w przypadku poślizgu. Przekładanie mniej zużytych opon na przód może być błędem, który zwiększa ryzyko utraty kontroli nad autem, zwłaszcza podczas trudnych warunków pogodowych.
W razie niezadowolenia z wykonania usługi, jaką jest wymiana opon, klient ma prawo złożyć reklamację
Reklamacja to formalne zgłoszenie niezadowolenia z jakości naprawy pojazdu oraz domaganie się rewizji usterki lub zwrotu kosztów usługi. Właściciel pojazdu ma prawo złożyć reklamację wtedy, gdy usługa okazała się nieskuteczna, lub gdy wykonano ją niezgodnie ze zleceniem.
Przed złożeniem reklamacji należy zebrać wszystkie dokumenty związane z usługą: umowę pisemną (jeśli taką zawarliśmy), rachunek (fakturę) oraz inne potwierdzające skorzystanie z usług warsztatu. Konieczne jest dokładne opisanie usterek, które wystąpiły w samochodzie, oraz sposobu ich wystąpienia, a także potwierdzenie odbioru pojazdu z warsztatu po naprawie, jeśli takie dostał właściciel pojazdu. Trzeba też określić, czego oczekuje się od mechanika. Jeśli klient stracił zaufanie do usługodawcy, zamiast rewizji naprawczej może zażądać zwrotu pieniędzy.