- Home -
- Zakupy -
- Sklepy internetowe wprowadzają konsumentów w błąd, zawyżają ceny i oszukują co do ofert specjalnych
Zakupy przez Internet są dla wielu osób metodą na zaoszczędzenie czasu, a nierzadko – także i pieniędzy. Komisja Europejska przestrzega jednak, że wiele sklepów internetowych w całej Unii Europejskiej nie informuje rzetelnie o cenach produktów i ich ewentualnych obniżkach. Z badania wynika, że nawet ok. 60 proc. sklepów internetowych ma wyraźny problem z formułowaniem jasnych komunikatów, które nie wprowadzałyby konsumentów w błąd.

Niepokojące wyniki badania sklepów internetowych. Nieścisłości na porządku dziennym
Komisja Europejska i krajowe urzędy ochrony konsumentów dokonały przeglądu 560 stron sklepów internetowych. Chciały zbadać, czy zakupy przez internet nie narażają konsumentów na straty poprzez wprowadzanie w błąd. Przebadane sklepy internetowe oferowały zarówno odzież jak i kosmetyki, oprogramowanie komputerowe, usługi cyfrowe, a także inne, różnorodne towary. Okazało się, że ok. 60 proc. stron internetowych w nieprawidłowy sposób prezentowało ceny produktów i usług oraz oferty specjalne. Konsumenci często mieli otrzymywać informacje wprowadzające ich w błąd i sugerujące, że dana cena jest niższa niż w rzeczywistości. W przypadku ponad 31 proc. stron internetowych urzędy zajmujące się badaniem podejrzewały nawet, że oferty specjalne nie są prawdziwe lub że sposób obliczania obniżonej ceny jest niejasny.
Zakupy przez Internet: cena końcowa wyższa niż początkowa
Na 211 stronach cena końcowa, która ukazywała się konsumentowi w momencie przechodzenia do płatności okazywała się wyższa niż cena początkowa. Doliczano opłaty za dostawę czy rezerwację. Sprzedawcy nie informowali o tym jednak dostatecznie jasno na początku drogi zakupowej konsumenta. Należy zresztą pamiętać, że prawo unijne nakłada na sprzedawcę obowiązek przedstawienia ceny uwzględniającej wszystkie dodatkowe koszty z góry. Jeśli nie jest to możliwe (np. różna opłata za przesyłkę, w zależności od tego, co wybierze konsument), to powinien przynajmniej jasno poinformować konsumentów, że opłaty dodatkowe istnieją. I wytłumaczyć jak są naliczane.
To jednak nie wszystkie nieprawidłowości. 59 proc. sklepów internetowych, którym przyjrzały się KE i urzędy ochrony konsumentów, nie dopełniły obowiązku zapewnienia łatwego dostępu do platformy internetowego rozstrzygania sporów (platforma ODR). Z kolei 30 proc. sklepów nie przedstawiło jasno tematu prawa konsumentów do odstąpienia od umowy.
zobacz więcej:
05.07.2025 8:21, Aleksandra Smusz
05.07.2025 7:35, Igor Czabaj
05.07.2025 4:21, Mariusz Lewandowski
04.07.2025 18:00, Joanna Świba
04.07.2025 16:43, Katarzyna Zuba
04.07.2025 15:31, Joanna Świba
04.07.2025 14:17, Joanna Świba
04.07.2025 13:07, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 12:15, Mateusz Krakowski
04.07.2025 11:32, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 10:45, Mateusz Krakowski
04.07.2025 9:58, Aleksandra Smusz
04.07.2025 9:33, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 8:46, Joanna Świba
04.07.2025 7:48, Joanna Świba
04.07.2025 6:57, Aleksandra Smusz
03.07.2025 20:42, Joanna Świba
03.07.2025 15:57, Mateusz Krakowski
03.07.2025 14:09, Mariusz Lewandowski
03.07.2025 13:35, Jakub Kralka
03.07.2025 13:27, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:53, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:08, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 11:29, Mateusz Krakowski
03.07.2025 10:19, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
03.07.2025 8:42, Aleksandra Smusz