Niektóre osoby deklarują, że wcale nie mają pewności, czy współmałżonek nie ukrywa przed nimi długów – np. czy nie zalega z podatkami. Okazuje się jednak, że zweryfikowanie tego wcale nie jest trudne, a we wszystkim pomoże… skarbówka.
Zaświadczenie o wysokości zaległości podatkowych małżonka. Łatwo można sprawdzić męża lub żonę
Jeśli tylko małżonkowie pozostają we wspólności majątkowej, to mają możliwość łatwego sprawdzenia, czy ich druga połówka nie zalega przypadkiem z jakimiś zobowiązaniami podatkowymi. Co ciekawe, nie trzeba wcale w tym celu wynajmować prywatnego detektywa – wystarczy zgłosić się do… skarbówki – z prośbą o wydanie stosownego zaświadczenia – jest to zaświadczenie o wysokości zaległości podatkowych małżonka.
Zazwyczaj zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach należy dołączyć np. przy ubieganiu się o kredyt – bank musi mieć pewność, że potencjalni kredytobiorcy nie zalegają ze spłatą innych zobowiązań finansowych. Można jednak wnioskować o jego wydanie w każdej chwili – i nie trzeba mieć na to zgody drugiej strony. Do wniosku o wydanie zaświadczenia należy dołączyć potwierdzenie wpłaty w wysokości 21 zł.
Co trzeba zrobić, by uzyskać zaświadczenie o wysokości zaległości podatkowych małżonka?
Aby uzyskać zaświadczenie o wysokości zaległości podatkowych małżonka konieczne jest również dołączenie oświadczenia o pozostawaniu z podatnikiem we wspólności majątkowej. Można je pobrać zarówno ze strony internetowej jak i wypełnić na miejscu w urzędzie. Oświadczenie można również napisać samodzielnie – ważne jest jedynie to, by pojawiły się w nim odpowiednie dane (podstawowe dane małżonka jak i samego podatnika, który składa oświadczenie).
Wniosek o wydanie zaświadczenia (wraz z uzupełnionym oświadczeniem oraz potwierdzeniem wpłaty) można złożyć zarówno w urzędzie jak i przez internet (na portalu biznes.gov.pl lub przez platformę ePUAP).
Zaświadczenie może dotyczyć wszystkich podatków – małżonek składający wniosek powinien tylko wiedzieć, czy wniosek powinien skierować do urzędu gminy/miasta, czy też do skarbówki/centrum obsługi, w przypadku gdy decyduje się na złożenie wniosku w placówce lub pocztą. Jeśli małżonek płaci podatek leśny, rolny, od nieruchomości czy od środków transportowych, to wniosek należy skierować do urzędu miasta/gminy. W innych przypadkach – do skarbówki/centrum obsługi.
Podatnik, który złoży wniosek, nie będzie długo czekać na odpowiedź. Urząd ma siedem dni na wydanie pisma. Jeśli małżonek nie ma żadnych zaległości, wnioskujący otrzyma zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach. W przypadku gdy ma zaległości podatkowe – zaświadczenie o zaległościach podatkowych (razem z informacją, ile wynosi zaległość).