Rok 2023 to czas ciągłych nowelizacji Kodeksu pracy. Po wejściu w życie przepisów dotyczących pracy zdalnej oraz kontroli trzeźwości pracowników, już za parę tygodni w przepisach pojawią się m.in. nowe urlopy pracownicze. Nieuniknione są zatem także zmiany w świadectwie pracy, które powinny zainteresować przede wszystkim pracodawców.
Zmiany w świadectwie pracy – co nowego musi znaleźć się w dokumencie?
Nowelizacja Kodeksu pracy, na którą pracownicy czekają chyba najbardziej jest już na ostatniej prostej. Wielu Polaków otrzyma kilka dodatkowych udogodnień, głównie związanych z nowymi urlopami. Dzięki zmianom w prawie pracy nowe uprawnienia zyskają rodzice. I nie chodzi wyłącznie o pracę zdalną. Co ważne, wydłużony zostanie między innymi urlop rodzicielski.
Nowe urlopy odczują także osoby bezdzietne za sprawą zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej, urlopu opiekuńczego na osobę najbliższą, czy okazjonalnej pracy zdalnej. W związku z tym niezbędne są też zmiany w świadectwie pracy. Na stronie rządowej pojawił się projekt rozporządzenia, które obrazuje jakie nowe informacje znajdą się w tym dokumencie.
Po wejściu w życie przepisów pracodawcy będą zobligowani do zapisywania w świadectwie pracy wiadomości na temat wykorzystywania przez pracowników nowych uprawnień. Mają one pomóc kolejnemu pracodawcy, który zatrudni pracownika w tym samym roku, ustalić ile dni poszczególnych przywilejów może jeszcze wykorzystać pracownik. Tym już za parę tygodni w dokumencie pracownicy znajdą informacje dotyczące tego ile razy korzystali z nowego urlopu opiekuńczego, zwolnienia od pracy z powodu siły wyższej, a także jak często wnioskowali o okazjonalną pracę zdalną.
Błąd w świadectwie pracy – co zrobić?
Poza nowymi informacjami, w świadectwie pracy pracodawcy powinni zawrzeć:
- okres i rodzaj wykonywanej pracy;
- zajmowane stanowiska;
- tryb rozwiązania albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy;
- inne informacje niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego;
- ewentualną wzmiankę o zajęciu wynagrodzenia za pracę;
- na żądanie pracownika informację o wysokości i składnikach wynagrodzenia oraz o uzyskanych kwalifikacjach.
Pracodawca jest zobowiązany do wydania świadectwa pracy w ciągu 7 dni od rozwiązania stosunku pracy. Zwykle pracownicy odbierają je ostatniego dnia pracy w danym zakładzie. Dla pracowników dokument ten ma istotne znaczenie, gdyż nierzadko są oni zobligowani do przedstawienia go kolejnemu pracodawcy. Stąd też każdemu zależy, by treść świadectwa pracy była zgodna z rzeczywistością. Co zrobić jeśli w dokumencie wystąpił błąd?
Przede wszystkim to na pracowniku spoczywa obowiązek sprawdzenia poprawności dokumentu. W przypadku jakichkolwiek niezgodności może on w ciągu 14 dni wystąpić do byłego pracodawcy o sprostowanie świadectwa pracy. Co ważne, w przypadku przekroczenia tego terminu bez winy pracownika sąd może go przywrócić. Zwykle wszystko kończy się na wysłaniu przez byłego pracodawcę stosownego dokumentu, w którym prostuje błędy.
Jeśli jednak pracodawca odmówi sprostowania świadectwa pracy, pracownik może wystąpić z takim żądaniem do sądu pracy. W tym przypadku termin również wynosi 14 dni od daty otrzymania zawiadomienia o nieuwzględnieniu wniosku. Jeśli z orzeczenia sądu wynikać będzie, że rozwiązanie z pracownikiem umowy o pracę bez wypowiedzenia z jego winy nastąpiło z naruszeniem przepisów, będzie to miało swój wpływ na świadectwo pracy. Pracodawca zamieści bowiem informację, że rozwiązanie umowy o pracę nastąpiło za wypowiedzeniem dokonanym przez pracodawcę.