Allegro chce mieć kolor pomarańczowy na wyłączność. Idzie w ślady Milki, T-Mobile, Red Bulla i innych

Prawo Dołącz do dyskusji
Allegro chce mieć kolor pomarańczowy na wyłączność. Idzie w ślady Milki, T-Mobile, Red Bulla i innych

Popularny serwis aukcyjny wielu z nas kojarzy się przede wszystkim z charakterystycznym, żywym pomarańczowym kolorem. Przez wiele lat ta właśnie barwa towarzyszyła marce i w konsekwencji stała się jej ważnym elementem. Dlatego teraz Allegro chce mieć kolor pomarańczowy na wyłączność. Jak poinformował portal „Wiadomości Handlowe”, przedstawiciele platformy mieli złożyć stosowny wniosek do Urzędu Patentowego pod koniec lipca tego roku.

Kolor zarejestrowany jako znak towarowy to żadna nowość. Charakterystyczny fiolet znany z opakowań czekolady, już w 1995 roku, zastrzegła sobie Milka. O inny odcień tego samego koloru dzielnie walczył Play. Marka najpierw w 2010 roku spotkała się z odmową Urzędu, który wskazał, że barwa nie ma zdolności odróżniającej. Zastrzec ją udało się dopiero w 2017, kiedy rozpoznawalność Playa na rynku wzrosła.

Ponadto wśród znanych kolorów – znaków towarowych, możemy wymienić przykładowo: granatowy (Nivea), róż (T-Mobile), kompozycję niebieskiego i srebrnego (Red Bull), czy chociażby również odcień pomarańczowego, ale ten używany przez Orange.

Kolor jako znak towarowy

Żeby móc zarejestrować kolor jako znak towarowy, trzeba wykazać jego wtórną zdolność odróżniającą. Chodzi o to, że na przykład pomarańczowy sam w sobie nie nadaje się do odróżniania towarów. Dopiero konkretny odcień przez wiele lat konsekwentnie używany przez daną markę, może uzyskać taką zdolność wtórnie. W momencie, kiedy jakaś barwa staje się mocno związana z określoną marką, a używanie jej przez inne przedsiębiorstwo mogłoby wprowadzać w błąd, kolor można zmonopolizować.

Gdyby, powiedzmy, w sklepach pojawiły się napoje energetyczne o dokładnie takiej samej szacie graficznej, jak popularne red-bulle, mogłoby dojść do sytuacji, w której ktoś przez przypadek zakupi produkt innej marki, niż miał w zamiarze. Gdyby Red Bull nie zastrzegł sobie „swoich” kolorów jako znaku towarowego, firma nie mogłaby się bronić przed takimi sytuacjami. Analogicznie jest również w przypadku innych marek i kolorów.

Allegro chce mieć kolor pomarańczowy na wyłączność

Platforma zawnioskowała o zastrzeżenie koloru o kodzie RGB: 255/90/0 dla klasy 35 w klasyfikacji Nicejskiej. Krótko mówiąc – Allegro chce mieć kolor pomarańczowy na wyłączność.

Portal „Wiadomości Handlowe” zapytał Allegro skąd decyzja o rejestracji znaku. Jak powiedział Marcin Gruszka – rzecznik prasowy firmy:

Kolor pomarańczowy jest bardzo silnie związany z naszą marką i dołączenie go do portfolio znaków jest naturalnym krokiem. Oczywiście ewentualne uzyskanie prawa do rejestracji zależy od oceny Urzędu Patentowego RP. Podobne działania podejmuje wiele innych marek. Oczywiście, jak każda rozpoznawalna marka, monitorujemy rynek pod kątem ewentualnych nawiązań do naszej identyfikacji.

Sam proces rejestracji znaku potrwa od kilku do nawet kilkunastu miesięcy.