Apple, Amazon oraz Google najcenniejszymi markami na świecie

Biznes Zagranica dołącz do dyskusji 23.06.2021
Apple, Amazon oraz Google najcenniejszymi markami na świecie

Maciej Wąsowski

Apple, Amazon oraz Google otwierają najnowsze zestawienie najcenniejszych marek świata w 2021 roku, które zostało przygotowane przez Kantar BrandZ. Łączna wartość najcenniejszych marek wynosi 7,1 biliona dolarów. Ranking został zdominowany przez marki technologiczne

Co ciekawe, założona w 2003 roku Tesla stała się najszybciej rozwijającą się marką samochodową. Aktywa koncernu kierowanego przez Elona Muska wzrosły aż o 275%. Eksperci finansowi wyceniają wartość marki na 42,6 mld dolarów. Równocześnie, do grona marek, które zwiększyły swoją wartość ponad dwukrotnie należą: Pinduouo, Meituan, Moutai oraz TikTok. Warto podkreślić, że wszystkie powyżej wymienione należą w pełni do chińskich przedsiębiorstw. Ponadto, udział marek chińskich zwiększył się z 11% (2011 r.) do 14% w tym roku. Oznacza to zmianę trendu względem europejskich przedsiębiorstw, które w 2011 r. stanowiły 20% rankingu, przy zaledwie 8% obecnie.

Najcenniejsi stają się jeszcze bardziej cenni

Amazon, który został w 1994 roku założony przez Jeffa Bezosa umocnił swoją pozycję na szczycie tegorocznego zestawienia. Szacuje się, że wartość przedsiębiorstwa wynosi obecnie 684 mld dolarów. Panująca w dalszym ciągu pandemia mogła pozytywnie wpłynąć na notowania spółki. Szacuje się, że udział handlu elektronicznego zwiększył się na rynku z 12 do 15%. Drugą pozycję zajmuje Apple, które zanotowały wyższy względem Amazona wzrost w stosunku do ubiegłego roku.

Przedsiębiorstwa i marki wywodzące się ze Stanów Zjednoczonych zdominowały tegoroczny ranking. W zestawieniu 100 najcenniejszych marek, aż 74 miejsca należą do firm z USA.

Miniony rok był szczególny z racji na pandemię wywołaną działaniem koronawirusa SARS-CoV-2. Wiele przedsiębiorstw stanęło wówczas w obliczu nieznanych dotąd trudności. Tym samym, podkreślić należy, że w obliczu nagłych oraz niespodziewanych zmian silnym oraz uznanym markom łatwiej jest obronić swoją pozycję na rynku, a także zachować właściwą drogę rozwoju.

Tym samym, duże wzrosty osiągnęły również przedsiębiorstwa, które zdecydowały się na sprzedaż w wariancie subskrypcyjnym. Microsoft zanotował wzrost w wysokości 26%. Ponadto, o ponad połowę wzrosła również wartość marki Xbox, czyli jednego z produktów Microsoft. Drogą Netflixa oraz Spotify podąża również Disney, który osiągnął wzrost w wysokości 13%.

Top 10 rankingu Kantar BrandZ

Poniżej top10 tegorocznego rankingu (nazwa, wartość w mld dolarów, zmiana %w stosunku do roku ubiegłego).

  1. Amazon / 683.852 / 64%
  2. Apple /  611.997 / 74%
  3. Google / 457.998 / 42%
  4. Microsoft / 410.271 / 26%
  5. Tencent / 240.931 / 60%
  6. Facebook / 226.744 / 54%
  7. Alibaba / 196.912 / 29%
  8. Visa / 191.285 / 2%
  9. McDonald’s / 154.921 / 20%
  10. MasterCard / 112.876 / 4%

Tagi:: , ,