- Home -
- Firma -
- Przedsiębiorca czekał prawie trzy miesiące na decyzję ZUS w sprawie składek. Po skardze decyzję otrzymał w ciągu trzech dni
Pewien przedsiębiorca czekał prawie 3 miesiące na decyzję ws. częściowego zwolnienia ze składek ZUS, rozłożenia składek na raty i odroczenia płatności składek ZUS. Postanowił poskarżyć się do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców i decyzję otrzymał niemal natychmiast.

Żeby tarcza antykryzysowa zadziałała jak trzeba, potrzebne są nie tylko dobrze napisane przepisy, ale też szybkie działanie administracji państwowej. Niestety z tym drugim często jest problem. Oczywistym jest przy tym, że sytuacja z koronawirusem mocno nadwyręża moce przerobowe ZUS. Brak decyzji ZUS w odpowiednim terminie może skutecznie utrudnić planowanie wydatków w firmie.
Brak decyzji ZUS o zwolnieniu ze składek
Zgodnie z przepisami tarczy antykryzysowej Zakład Ubezpieczeń Społecznych jedynie informuje płatnika składek o zwolnieniu z obowiązku opłacania należności z tytułu składek. Dopiero odmowa zwolnienia z obowiązku opłacania należności z tytułu składek następuje w drodze decyzji. Od decyzji o odmowie zwolnienia z obowiązku opłacania należności z tytułu składek płatnikowi składek przysługuje prawo do wniesienia wniosku do Prezesa Zakładu o ponowne rozpatrzenie sprawy, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Podobnie jest, jeżeli chodzi o świadczenie postojowe. Jeżeli wniosek został rozpatrzony pozytywnie – pieniądze lądują na koncie przedsiębiorcy bez wydawania oddzielnej decyzji. Jeżeli negatywnie – ZUS wydaje decyzję.
Trochę inaczej sprawa się ma, jeżeli chodzi o wnioski o rozłożenie płatności ZUS na raty i odroczenie składek ZUS. W tych wypadkach ZUS wydaje decyzje.
Brak decyzji ZUS - co może zrobić przedsiębiorca?
W zależności od rodzaju świadczeń przedsiębiorcy może przysługiwać prawo do wniesienia ponaglenia, a później skargi na przewlekłość. ZUS deklarował, że wnioski o zwolnienie ze składek będą rozpatrywane w terminie 30 dni. W przypadku wniosku o rozłożenie na raty lub odroczenia składek ZUS przedsiębiorca ma prawo do wniesienia odwołania, jeżeli ZUS nie wyda decyzji w terminie 2 miesięcy od dnia zgłoszenia wniosku (art. 83 ust. 3 ustawy systemowej).
Często samo wniesienie ponaglenia pomaga załatwić sprawę, ale przedsiębiorca z Krakowa postanowił pójść o krok dalej. Poskarżył się na ZUS do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. Pierwsze wnioski do ZUS-u złożył już 16 marca 2020 r. Przez prawie 3 miesiące nie otrzymał żadnych informacji z ZUS. W końcu 28 maja zwrócił się do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. Po interwencji Rzecznika przedsiębiorca otrzymał decyzje od ZUS już 1 czerwca.
Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw działa na terenie całego kraju. Każdy mikro mały i średni przedsiębiorca może się do niego zgłosić i otrzymać pomoc. Rzecznik może m.in. podjąć na rzecz przedsiębiorcy odpowiednie czynności lub udzielić porady.
zobacz więcej:
30.06.2025 20:19, Rafał Chabasiński
30.06.2025 16:17, Rafał Chabasiński
30.06.2025 15:12, Katarzyna Zuba
30.06.2025 13:30, Mariusz Lewandowski
30.06.2025 12:55, Mateusz Krakowski
30.06.2025 11:32, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 10:57, Mariusz Lewandowski
30.06.2025 10:51, Rafał Chabasiński
30.06.2025 10:12, Katarzyna Zuba
30.06.2025 9:17, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 8:30, Rafał Chabasiński
30.06.2025 8:07, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 7:02, Aleksandra Smusz
30.06.2025 5:57, Rafał Chabasiński
29.06.2025 18:00, Rafał Chabasiński
29.06.2025 14:36, Miłosz Magrzyk
29.06.2025 12:35, Joanna Świba
29.06.2025 10:32, Miłosz Magrzyk
29.06.2025 9:31, Rafał Chabasiński
29.06.2025 8:17, Miłosz Magrzyk
29.06.2025 7:20, Rafał Chabasiński
29.06.2025 6:29, Miłosz Magrzyk
28.06.2025 19:08, Mateusz Krakowski