Okazuje się, że nie sprawdziły się prognozy ekspertów, którzy wieszczyli rychły koniec galerii handlowych w Polsce. Z danych wynika, że w ciągu pierwszych pięciu miesięcy bieżącego roku, odnotowały one pokaźne wzrosty ruchu w większości województw w Polsce. Sytuacja galerii handlowych uległa poprawie także z powodu przyrostu nowych klientów, który stał się jednym z elementów gwałtownego odbicia w branży.
Galerie handlowe na razie nie znikną z polskich miast i właśnie notują niezwykle dobre wyniki
Z raportu My Company Polska wynika, że galerie handlowe w Polsce dawno nie notowały tak dobrych wyników. Po kryzysie w branży związanym głównie z pandemią COVID-19, ruch w polskich galeriach zwiększył się o 9,5 proc. rok do roku. Eksperci twierdzą, że jest to spowodowane dużym wzrostem wynagrodzeń Polaków. To zjawisko tłumaczył na lamach portalu Mycompanypolska.pl dr Maria Andrzej Faliński, były dyrektor generalny POHiD-u:
Faktyczny spadek inflacji w analizowanym okresie pomógł temu rynkowi konsumpcyjnemu. Do tego przyrost wynagrodzeń przewyższył wzrost wydatków. Konsumenci zobaczyli większą ilość pieniędzy w portfelach, a galerie powolutku zaczęły odbudowywać się po covidowej zapaści. Widać to nie tylko po wynikach badania, ale nawet gołym okiem. W takich placówkach jest coraz mniej wolnych powierzchni do wynajęcia. Oczywiście niektóre sklepy zniknęły z rynku bezpowrotnie, ale generalnie popyt rośnie.
Dobre wyniki dotyczą przede wszystkim województwa mazowieckiego i samej Warszawy. Eksperci nie dziwią się temu i tłumaczą, że dzieje się tak ze względu na bogactwo całego regionu stołecznego.
Do galerii handlowych uczęszcza coraz większa liczba nowych klientów
Wzrost liczby unikalnych klientów w galeriach handlowych wzrósł aż o 17,3 proc. rok do roku. Eksperci zaznaczają jednak, że do utrzymania tego trendu potrzebna będzie stabilna sytuacja inflacyjna w kraju. Jeżeli tak się stanie, możemy być świadkami dalszego wzrostu liczby nowych klientów w sklepach tego typu.
Eksperci studzą także prognozy, które są związane z dalszą ekspansja rynku e-commerce w Polsce, który miałby mieć negatywny wpływ na galerie. Polacy w dalszym ciągu lubią robić zakupy w centrach handlowych i często korzystając także z możliwości odbioru zamówień internetowych w sklepach stacjonarnych. Dotyczy to także sklepów, które znajdują się w wielu punktach handlowych w Polsce, a całemu procesowi odbioru zamówienia sprzyja często darmowa dostawa towaru do sklepu w galerii.