Firmy pożyczkowe odrzucają nawet 77% wniosków o chwilówki i jednocześnie maleje udział nowych klientów w ogólnej liczbie pożyczkobiorców. Mimo to sprzedaż pożyczek wciąż rośnie. Według prezesa Związku Przedsiębiorstw Finansowych jest to efekt strategii pożyczkodawców, którzy dzisiaj wolą pożyczać pieniądze głównie swoim stałym klientom.
Duży wzrost sprzedaży pożyczek pozabankowych
Związek Przedsiębiorstw Finansowych (ZPF) opublikował właśnie najnowszy raport z rynku pożyczek pozabankowych na podstawie danych CRIF. Wynika z niego jednoznacznie, że Polacy w dalszym ciągu uwielbiają pożyczki pozabankowe, bo chwilówki w Polsce wciąż sprzedają się dobrze. W IV kwartale 2024 r. instytucje pożyczkowe udzieliły ich w liczbie 1,13 mln i było to o 15,7% więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Wartość udzielonych pożyczek wyniosła natomiast 1,49 mld zł, co oznacza wzrost o 30,8% r/r.
Coraz mniej nowych klientów otrzymuje chwilówki
W raporcie ZPF znajdziemy też kilka ciekawych informacji na temat klientów firm pożyczkowych. Jak się okazuje, pod koniec 2024 r. znacząco obniżył się udział tych nowych w ogólnej liczbie pożyczkobiorców. O ile jeszcze w styczniu 2024 r. wynosił on 12,6%, o tyle w grudniu spadł do poziomu 9,4%. Spadek jest jeszcze bardziej wyraźny, jeśli porównamy go z grudniem 2022 r., kiedy to wskaźnik udziału nowych klientów wynosił aż 19%.
Powyższe zjawisko malejącej liczby nowych klientów przy jednoczesnym wzroście liczby sprzedanych pożyczek wyjaśnił prezes ZPF Marcin Czugan w komentarzu do raportu. Według niego jest to „efekt strategii firm pożyczkowych, które w większej mierze skupiają się na relacji z dotychczasowym, znanym im klientem”. Takie podejście tłumaczy więc również poziom odrzuconych wniosków, który w grudniu 2024 r. wyniósł 77%.
Warto tutaj jednak dodać, że to właśnie nowi klienci mają dostęp do najkorzystniejszej oferty chwilówki, czyli pierwszej darmowej pożyczki. Być może zatem firmy pożyczkowe chętniej udzielają pożyczek stałym klientom dlatego, że to na nich mogą po prostu zarobić.
Najpopularniejsze są chwilówki w niskiej kwocie
Średnia wartość udzielonej pożyczki w grudniu 2024 r. wyniosła 3901 zł i była niższa o 2,8% niż przed rokiem. Co więcej, aż 46,5% wszystkich pożyczek zaciągniętych w tym okresie nie przekraczała kwoty 2000 zł. Jak wyjaśnił też prezes ZPF, w ostatnich kwartałach najlepiej sprzedawały się pożyczki krótkoterminowe, z okresem spłaty nieprzekraczającym 90 dni.
Podobne wnioski płyną z raportu „Podsumowanie roku 2024 na rynku kredytów i pożyczek konsumenckich w Polsce” Biura Informacji Kredytowej. Znajdziemy w nim bowiem informację, że w całym roku 2024 aż 76% wszystkich udzielonych pożyczek pozabankowych stanowiły właśnie chwilówki z terminem spłaty do 30 dni.