Nasza ulubiona Komisja Etyki Reklamy tym razem została zmuszona do dokonania oceny tego, czy Coca Cola Zero wprowadza w błąd swoją nazwą, skoro wcale nie ma zero kalorii.
A ponieważ sprawa trafiła właśnie przed Komisję Etyki Reklamy, można się spodziewać – jak i w przypadku 90% innych tego typu spraw – że motywem przewodnim skargi było pieniactwo. To prawda, Coca Cola Zero, wbrew swojej nazwie, ma kalorie. Zastanówcie się jednak, nim zdecydujecie się na rozwód z popularnym napojem. W 1 litrze napoju są bowiem dokładnie… 4 kalorie, co jest zresztą zaznaczone.
Coca Cola Zero ma kalorie
„Na stronie internetowej produktu, a także w licznych materiałach reklamowych pojawia się informacja, że Coca-Cola Zero ma „zero kalorii”. Nie jest to jednak prawda, ponieważ napój posiada wartość kaloryczną (1kcal w 330 ml), co można zobaczyć na etykiecie produktu. Reklama wprowadza w błąd”
Obserwacja – trzeba przyznać słuszna. Jednakże nie da się ukryć, że Coca Cola Zero jest produktem w kalorie wyjątkowo ubogim, w szczególności z porównaniem z tradycyjną Coca Colą – litr Coca Coli ma mniej więcej 420 kalorii, czyli o 416 kalorii więcej od wariantu Zero. Czy w tym kontekście marketingową nazwę Zero, która sugeruje brak kalorii, naprawdę można uznać za reklamę wprowadzającą w błąd?
Przedstawiciele Coca Coli udowodnili, że tego typu określenie nie tylko nie może zostać uznane za wprowadzające w błąd od strony moralnej, ale również od strony prawnej, ponieważ unijne rozporządzenie dopuszcza stosowanie takiego nazewnictwa.
Kiedy produkt bez kalorii można nazwać „zero”?
Przekaz reklamowy jest zbudowany w oparciu o podstawę prawną w postaci Rozporządzenia (WE) nr 1924/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności. Zgodnie za załącznikiem do Rozporządzenia, oświadczenie żywieniowe informujące, że produkt nie posiada wartości energetycznej oraz każde oświadczenie, które może mieć taki sam sens, może być stosowane tylko wówczas, gdy produkt nie zawiera więcej niż 4 kcal (17 kJ) w 100 ml. Napój Coca-Cola Zero zawiera 0,2 kcal (0,9 kJ) w 100 ml, co oznacza, że stosowanie oświadczenia odnoszącego się do braku wartości energetycznej (braku kalorii) jest uprawnione. W reklamie zastosowano synonim do wyrażenia brak kalorii, czyli „zero kalorii”, użyto opisu słownego, a nie cyfry. Należy podkreślić, że przepisy dotyczące oświadczeń żywieniowych odnoszą się zawsze do 100 ml, a nie do porcji, aby było możliwe porównanie między różnymi produktami spożywczymi.
W oblicz tak przedstawionej argumentacji, Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy nie miał innego wyjścia, jak tylko przyznać przedstawicielom koncernu rację, a produkt nie posiada wartości energetycznej.