Funkcjonowanie zarówno w sieci, jak i poza siecią, wymaga od nas zapoznawania się z dziesiątkami – jak nie setkami – stron dokumentów. Czy zatem w ogóle to czytamy? Niekoniecznie. Choć na szczęście świadomość, że warto to robić, wyraźnie rośnie.
ClickMeeting, czyli platforma o webinarów i spotkań online, po raz kolejny przeprowadziła badanie na temat tego, czy warunki wydarzeń, w których bierzemy udział. Analiza dotyczy co prawda właśnie wydarzeń online, ale można założyć, że jest i miarodajna odnośnie innych online’owych usług.
Okazało się, że jedna czwarta osób nie czyta regulaminu czy polityki prywatności. 37 proc. przyznaje, że robi to, ale tylko czasami. Natomiast 39 proc. badanych deklaruje, że starannie sprawdza te kwestie.
Można powiedzieć, że nie jest zatem najlepiej. Ale są i pozytywne informacje. Otóż platforma ClickMeeting porównała obecne wyniki z tymi sprzed roku. a te kwestie. Wtedy to 36 proc. Polaków zadeklarowało, że weryfikuje takie informacje za każdym razem, 52 proc., mówiło, że nie robi tego zawsze, choć się stara, a 10 proc. nie ma na to czasu.
Oznacza to, że coraz więcej Polaków (tu mamy wzrost o 3 proc.) sprawdza informacje związane z regulaminem i polityką prywatności. Jednocześnie jest mniej osób, które robią to tylko czasami (spadek z 52 proc. na 37 proc.). Natomiast w zeszłym roku 10 proc. ankietowanych deklarowało, że nie sprawdza tych kwestii, bo nie ma na to czasu, w tym roku taką odpowiedź wybrało już 25 proc. O 15 proc. spadła z kolei liczba Polaków, która w ogóle nie sprawdza tych informacji.
Tak się prezentują najnowsze wyniki badania
Czy Polacy czytają regulaminy? Czasem mówią „dość”
Można mieć wrażenie, że z roku na rok regulaminy są coraz dłuższe i zapoznawanie się z nimi zajmuje coraz więcej czasu. Mimo tego, rośnie nasza świadomość, że jednak warto czytać regulamin wydarzenia, w którym bierzemy udział.
Co ciekawe, to nie długie regulaminy najbardziej denerwują Polaków. A przynajmniej raczej nie na tyle, by zrezygnować z wydarzenia, które wymaga przeczytania od nas zbyt dużo. Okazuje się natomiast, że aż 48 proc. rezygnuje z wydarzenia, jeśli organizator wymaga podania dużej ilości danych użytkownika.
Jak wyszło z analizy, dla 62 proc. badanych ważne jest przestrzeganie zasad RODO, a dla 54 proc. istotna jest możliwość ukrycia swoich danych podczas wydarzenia. Uczestnicy badania chcą też często wiedzieć, czy webinar będzie nagrywany, czy też nie – taką potrzebę deklaruje 35 proc. osób.
Tego Polacy oczekują od organizatorów webinarów