Słuszne oburzenie budzi fakt pozostania na rynku rosyjskim przez niektóre znane sieci. Na fali niezadowolenia stworzona została tzw. "lista wstydu". Można na niej znaleźć nazwy marek, które zdecydowały się na pozostanie na rosyjskim rynku. Lista jest oczywiście cały czas aktualizowana. Niektóre firmy pod naporem opinii konsumentów zmieniają swoje decyzje. Spośród znanych z naszego rynku firm na pozostanie w Rosji zdecydowały się: Decathlon, Subway, Pirelli, Oriflame, LG, Leroy Merlin, Bosch, Auchan, Asus.
Obok znanych w Polsce marek, na rosyjskim rynku pozostają również te mniej znane, takie jak: Accor, Air Products, Authentic Brands Group - Reebok, Baker Hughes, Cargill, Cloudflare, Greif, Gruma, Halliburton, International Paper, IPG Photonics, Koch Industries, Metro, Nalco, Natura and Company, Schlumberger, Young Living.
Oprócz firm, które w dalszym ciągu działają w Rosji, są również takie, które jedynie ograniczyły swoją działalność na rynku. Należą do nich: Allianz, Henkel, Mars, P&G, Carlsberg, Hilton, Michelin, Renault, Colgate, HSBC, Nestle, Siemens, Danone, Hyatt, Pepsi, Unilever, GE, J&J, Pfizer, Whirlpool, Marriott.
Sprawdź polecane oferty
RRSO 21,36%
Spora część firm pomimo wycofania wskazuje gotowość powrotu na rosyjski rynek w każdym dogodnym momencie. Są to: 3M, Bentley, DHL, Heineken, Adidas, Boeing, Disney, Hitachi, Adobe, Bridgestone, Ericsson, Honda, Airbus, Burberry, Estee Lauder, HP, Alphabet, Burger King, FedEx, Hyundai, IBM, Ferrari, Canon, Amazon, AMD, Caterpillar, Ford, Ikea, Intel, GM, Chanel, AmeEX, Apple, Coca-Cola, H&M, Iveco, Jaguar, Harley-Davidson, Dell, Aston Martin, JCB, Mercedes, Paypal, Prada, Subaru, Swatch, Tok Tok, Toyota, Meta, JYSK, Komatsu, Microsoft, Puma, RollsRoyce, Nike, Lego, Levi Strauss Nintendo, Samsung, Twitter, UPS, Visa, Vokswagen, Volvo, You Tube, Scania, Scoda, Snap, Sony, Starbucks, Nissan, Nokia, Nvidia, Oracle, Panasonic, L-Oreal, Maersk, Mango, Mazda, McDonald's.
Lista wstydu. Firmy, które nie wycofały się z Rosji
Patrząc z naszego punktu widzenia, decyzja o pozostaniu na rosyjskim rynku 24 marek jest dość oburzająca. W końcu w tej wojnie chodzi również o wykazanie pewnej solidarności. Od wielkich koncernów działających na terenie Federacji Rosyjskiej i płacących tam podatki, takiej solidarności zdecydowanie się wymaga. Za decyzję sieci zapłacą konsumenci i pracownicy, trudno oczekiwać, że przynajmniej w najbliższym czasie zainteresowanie usługami i towarami sieci będzie takie jak jeszcze parę tygodni temu.
Aktualizacja:
Jak można przeczytać w oficjalnym oświadczeniu firmy LG,
LG Electronics zawiesza wszystkie dostawy do Rosji i będzie nadal uważnie obserwować rozwój wydarzeń.
Jesteśmy głęboko zaniepokojeni zdrowiem i bezpieczeństwem wszystkich ludzi, a firma LG zaangażowana jest we wspieranie akcji humanitarnych.