Odbierając klucze do mieszkania, rzadko kiedy spodziewamy się, iż zastaniemy je w złym stanie. A jednak często się to zdarza i małe błędy budowlane i konstrukcyjne potrafią być niezwykle uciążliwe. Co możemy zrobić jeżeli fuszerka budowlana jest bardzo wyraźna, a my nie mamy wątpliwości co do tego, że powstała z winy dewelopera lub ekipy budowlanej? Warto, abyśmy skonsultowali się w takim wypadku z doświadczonymi prawnikami.
Pomoc prawna jest podstawą sprawnego dochodzenia swoich praw w przypadku fuszerki deweloperskiej
Nierzetelność deweloperska to występujące od dłuższego czasu zjawisko w Polsce. Prace budowlane mogą być opóźniane, nie kończone w terminie, a sami deweloperzy często mogą unikać kontaktu z nami. We wszystkich tych wypadkach warto skonsultować się z prawnikiem, który przeanalizuje naszą sprawę. W wielu wypadkach prawo stoi po naszej stronie, a my mamy możliwość złożenia m.in. reklamacji na dewelopera.
Fuszerki budowlane mogą powstawać między innymi dlatego, że w Polsce występują znaczne braki fachowców w tej branży, powodujące opóźnienia w oddawaniu budynków. To zmusza pracodawców do przyspieszania procesu zatrudnienia danego pracownika, co może być wpływać na powstawanie rażących błędów budowlanych podczas wznoszenia i wykańczania budynków.
Reklamacja na dewelopera – prawo stoi tutaj po naszej stronie
Aby deweloper rozpatrzył naszą reklamację, musi ona zostać sporządzona na piśmie, których wzory możemy znaleźć bez problemu w internecie. Reklamacja może dotyczyć wielu elementów mieszkania. Najczęściej są to źle otwierające się okna, a także rozszczelnienie pakietu szybowego. Jednak reklamacja może zostać złożona na ręce dewelopera także wtedy, gdy nie jesteśmy zadowoleni z akustyki w danym mieszkaniu. Jeżeli słyszymy wszystkie rozmowy naszych sąsiadów zza ściany, jest to również podstawa do zgłoszenia tego faktu deweloperowi. Poziom dźwięku w takim wypadku nie może przekroczyć 40 dB w dzień i 30 dB w nocy.
Wadliwe ogrzewanie podłogowe, a także błędy w konstrukcji dachu również są podstawą do składania reklamacji. Jeżeli na dachu budynku znajdują się dachówki, które nie tylko zostały źle położone, ale np. ulegają pękaniu, deweloper musi przyjąć reklamację na piśmie i naprawić wadę.
Ile czasu ma deweloper na odpowiedź na pismo reklamacyjne?
Kodeks Cywilny określa jasno, że usunięciem usterek deweloper powinien zająć się niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od ich zgłoszenia. Jeżeli deweloper nie ma zamiaru odpowiadać na pismo, warto skonsultować się z Rzecznikiem Praw Konsumenta. Gdy upłynął okres gwarancji, właściciel mieszkania lub domu może skorzystać z prawa do rękojmi.