Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem zakupowym w maju 2022 r. wyniosła 132,75 zł. Sprawdźmy, gdzie najtaniej zrobić zakupy.

Gdzie najtaniej zrobić zakupy
Widok osób wpatrujących się w swój paragon po odejściu od kasy nie należy dziś do rzadkich. Zastanawiamy się, jak to możliwe, żeby te zakupy, które mamy w koszyku tyle kosztowały. Analizujemy ceny. To chyba wiodący temat spotkań towarzyskich. Każdy z nas ma swój koszyk. A w związku z tym swój wskaźnik inflacji i swoją subiektywną ocenę wzrostu cen. Są jednak tacy, którzy zajmują się tym profesjonalnie i obiektywnie.
Cyklicznie takie pomiary robi, na przykład, ASM Sales Force Agency. Według ich najnowszego badania w ujęciu rocznym królem podwyżek są produkty tłuszczowe. Ich ceny wzrosły o 54 proc. ! Za nimi znalazły się używki i piwo (21 proc.) oraz nabiał (10 proc..). To w ujęciu rocznym. Jeśli natomiast porównać maj do kwietnia, to średnie ceny podstawowych produktów utrzymały się na podobnym poziomie. W 7 na 13 sieci objętych badaniem, ceny w maju br. były nieznacznie wyższe niż w kwietniu. W pozostałych 6 ceny spadły od 2 do blisko 4 proc. Średnia cena koszyka zakupowego w maju znalazła się na poziomie 241,06 zł. Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 188,10 zł. Natomiast koszyk produktów najdroższych wyniósł 320,85 zł. Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w maju 2022 r. wyniosła 132,75 zł!
Auchan na pierwszym miejscu
Najtańsze zakupy zrobimy w Auchan i Lidlu. Przy średniej wartości koszyka zakupowego 241,06 zł, w sklepie tej pierwszej sieci za nasze zakupy zapłacimy 214,28 zł. W Lidlu 218,79 zł. W Makro prawie 234 zł, a w Carrefour - 235 zł. Biedronka znalazła się na piątym miejscu (236,11 zł). Gdzie było najdrożej? W Selgrosie i Polomarkecie.
"Na coraz wyższe ceny towarów i usług znaczący wpływ ma wciąż rosnąca cena paliw. Osiem złotych za litr benzyny i niewiele tańszy olej napędowy negatywnie wpływają na koszty producentów, transport i ostateczną cenę produktów spożywczych. Widzimy skokowe wzrosty cen, na przykład, na bazarach czy w mniejszych sklepach. Duże sieci handlowe, choć także odczuwają rosnące koszty działalności, są w stanie powstrzymać gwałtowny wzrost cen. Wynika to z prowadzonej aktywnej polityki cenowej i negocjacji bezpośrednio z producentami" komentuje wyniki raportu Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.
Autorzy raportu porównali też ceny przy zakupach online i standardowych w tych samych sieciach. Okazało się, że różnice są niemal groszowe. Robiąc zakupy z kanapy w domu nie kupujemy taniej, ale zaoszczędzamy czas i pieniądze, które wydalibyśmy na dojazd do sklepu.
30.06.2025 20:19, Rafał Chabasiński
30.06.2025 16:17, Rafał Chabasiński
30.06.2025 15:12, Katarzyna Zuba
30.06.2025 13:30, Mariusz Lewandowski
30.06.2025 12:55, Mateusz Krakowski
30.06.2025 11:32, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 10:57, Mariusz Lewandowski
30.06.2025 10:51, Rafał Chabasiński
30.06.2025 10:12, Katarzyna Zuba
30.06.2025 9:17, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 8:30, Rafał Chabasiński
30.06.2025 8:07, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 7:02, Aleksandra Smusz
30.06.2025 5:57, Rafał Chabasiński
29.06.2025 18:00, Rafał Chabasiński
29.06.2025 14:36, Miłosz Magrzyk
29.06.2025 12:35, Joanna Świba
29.06.2025 10:32, Miłosz Magrzyk
29.06.2025 9:31, Rafał Chabasiński
29.06.2025 8:17, Miłosz Magrzyk
29.06.2025 7:20, Rafał Chabasiński
29.06.2025 6:29, Miłosz Magrzyk
28.06.2025 19:08, Mateusz Krakowski
28.06.2025 16:05, Mateusz Krakowski