home.pl reklamuje hosting „bez limitu”, choć taki nie jest

Gorące tematy Codzienne Technologie Dołącz do dyskusji (14)
home.pl reklamuje hosting „bez limitu”, choć taki nie jest

Komisja Etyki Reklamy potwierdziła, że home.pl oferując usługi internetowe, narusza Kodeks Etyki Reklamy. Oferta „bez limitu” ma tak naprawdę ograniczenia.

Reklama dźwignią handlu – to znany i chętnie wykorzystywany fakt. Marketingowcy często jednak zapominają, że przy okazji promowania produktów, nie można wprowadzać w błąd klientów. Na szczęście takie nieetyczne działania bada odpowiednia komisja, na podstawie otrzymywanych zgłoszeń. Po jej decyzjach spoty, bilbordy czy slogany często muszą być zmieniane tak, by przekazywać jedynie rzetelne informacje.

Takimi „ofiarami” KRE stała się już akcja promocyjna Nestlé, a także spoty reklamowe z niegrzecznym misiem z sieci komórkowej Plush. Z kolei obecnie home.pl powtarza znane już błędy. Nie dalej jak pół roku temu, abonenci Plusa skarżyli się na „nielimitowane Power LTE”, które nakładało ograniczenia tzw. lejka – pozwoliło to na wypowiedzenie umów bez dodatkowych kar.

Obecnie zaskarżone zostało przedstawienie przez home.pl oferty na usługę Business Cloud Unlimited, czyli hostingu danych z linii profesjonalnej. Gdy odwiedzimy stronę usługodawcy, w oczy rzucą nam się właśnie zwroty w stylu „unlimited” – na przykład w nazwie wybieranego pakietu czy na bannerze reklamowym, gdzie modelka jest ubrana w koszulkę z napisem „NIEZAWODNY HOSTING BEZ LIMITÓW”.

Klient firmy, który wybrał tą usługę licząc na brak limitów także w zakresie transferu (1 Gbps) przekonał się, że ograniczenia jednak są. Aby zostały na nas nałożone, musimy przekroczyć miesięczny transfer oraz pojemność konta – która według oferty również jest nielimitowana. Oto fragment opisu szczegółowych parametrów usługi:

Szybkość łącza serwera definiuje rodzaj infrastruktury i maksymalną przepustowość łącza, z jaką możliwe jest komunikowanie się z serwerem.
W przypadku przekroczenia 5 TB transferu w miesiącu pasmo przepustowości osiąga wartość 10Mbps. Pasmo 1Gbps jest przywracane pierwszego dnia następnego miesiąca kalendarzowego.
W przypadku przekroczenia pojemności konta pasmo przepustowości osiąga wartości:

  • do 150GB pojemności: bez limitu*
  • od 150GB do 200GB: 10Mbps*
  • od 200GB do 250GB: 1Mbps*
  • powyżej 250GB: 100Kbps*

* dotyczy Business Server Pro i Business Cloud Unlimited (protokoły: FTP, SSH, SVN)

W tym momencie pojawia się wątpliwość – no dobrze, konto nazywa się „unlimited”, jednak jest to tylko tekst marketingowy, a w specyfikacji zaznaczono, że ograniczenia jednak są. Gdzie tu więc problem? Otóż zarówno niezadowolony klient, jak i członkowie Komisji Etyki Reklamy uważają, że reklama nie precyzuje gdzie można znaleźć szczegółowy opis ofert.

Rzeczywiście – nie ma żadnej gwiazdki przy słowie „nielimitowany”, a w obrębie tabelki ze skróconą listą parametrów brakuje adnotacji lub odnośnika do pozostałych informacji. Aby takie uzyskać, należy samemu odnaleźć w panelu po prawej stronie, nad danymi kontaktowymi napis „Linia profesjonalna – Szczegółowe parametry”. W związku z takim mało widocznym przekazywaniem wszystkich danych, uznano że reklama „nadużywa zaufania odbiorców, wykorzystuje ich braku doświadczenia lub wiedzy, a nadto reklama wprowadza w błąd jej odbiorców, w szczególności co do istotnych cech, w tym właściwości reklamowanej usługi hostingowej”.

Firma home.pl ma 10 dni na to, aby odwołać się od decyzji KER. Nie wiadomo czy to zrobi, ale póki co strona ofertowa pozostaje bez zmian, dalej nie wskazując wyraźnie kiedy kończy się „brak limitów”. Mamy tylko nadzieję, że pozostali usługodawcy – zarówno internetowi, jak i inni – zobaczą że nadużywanie sloganu o produkcie bez ograniczeń się nie opłaca. Możliwe jednak, że w praktyce jest to jednak działanie celowe i zyskowne – w końcu wielu klientów może dać się złapać na taką reklamę, a ryzyko wykrycia jest niewielkie – w końcu komisja działa na podstawie wniosku klienta, a i ewentualna kara nie jest zbyt dotkliwa i zapewne ograniczy się do konieczności zmiany oferty.

Zapłaciłeś za usługę, która nie spełnia warunków umownych, chcesz dochodzić swoich praw i potrzebujesz pomocy prawnika? Z redakcją Bezprawnik.pl współpracuje zespół prawników specjalizujących się w poszczególnych dziedzinach, który solidnie, szybko i tanio pomoże rozwiązać Twój problem. Opisz go pod adresem e-mailowym kontakt@bezprawnik.pl, a otrzymasz bezpłatną wycenę rozwiązania sprawy.