ecommerce Zakupy

Jaka jest najbezpieczniejsza metoda zapłaty w ecommerce? Polacy wciąż preferują najprostszą z nich

Rafał Chabasiński
27.04.2022
Jaka jest najbezpieczniejsza metoda zapłaty w ecommerce? Polacy wciąż preferują najprostszą z nich

Aż 81 proc. Polaków zrobiło w zeszłym roku jakieś zakupy w Internecie. Jaka jest jednak, ich zdaniem, najbezpieczniejsza metoda zapłaty? Konsumenci mają dzisiaj przecież wiele możliwości. Okazuje się jednak, że wciąż preferują najprostszą – płatność za pobraniem. Na drugim miejscu jest BLIK.

Najbezpieczniejsza metoda zapłaty według respondentów badania Santander Consumer Banku to ta najprostsza

Santander Consumer Bank opublikował raport z cyklu „Polaków Portfel Własny”, zatytułowany „Bezpieczni na e-zakupach 2022”. Spośród wielu ciekawych zagadnień znajdziemy między innymi to dotyczące płatności za zakupy. Branża ecommerce oferuje dzisiaj szereg rozmaitych możliwości uiszczania należności za transakcje dokonane w sieci. Tymczasem internauci coraz poważniej traktują kwestie związane z bezpieczeństwem. Nic dziwnego, biorąc pod uwagę jak wielu rozmaitych oszustów i kryminalistów próbuje dobrać się do ich pieniędzy.

Jaka więc jest najbezpieczniejsza metoda zapłaty? Okazuje się, że aż 41 proc. respondentów wskazało płatność za pobraniem. Trzeba przyznać, że jest to odpowiedź całkowicie logiczna. W końcu w takim przypadku konsument płaci za towar dopiero w momencie, kiedy ten do niego dotrze. Tym samym nie ryzykuje praktycznie nic. Są oczywiście wady takiego rozwiązania. Przesyłka za pobraniem często jest nieco droższa, niż w przypadku zamówienia opłaconego z góry. Nie zawsze też sklepy internetowe oferują taką możliwość.

Na drugim miejscu zestawienia, z wynikiem 17 proc., znajduje się BLIK. Coraz bardziej popularny rodzimy system płatności budzi zaufanie konsumentów także w kwestiach związanych z bezpieczeństwem transakcji. Wyraźnie widać jednak dysproporcję pomiędzy płatnościami za pobraniem a jej alternatywami. Trzecie miejsce to tradycyjny przelew bankowy. Taką formę zapłaty wskazało 13 proc. respondentów. Dalej w zestawieniu znajdziemy także płatności pay-by-link z wynikiem 7 proc. i karty kredytowe z wynikiem 6 proc. Karty debetowe i wirtualne portfele wskazało po 3 proc. respondentów.

Jak możemy wyczytać w raporcie, „BLIK-a doceniają przede wszystkim osoby pomiędzy 30. a 39. rokiem życia (28 proc.), ale dynamicznie zyskuje na popularności również w pozostałych grupach wiekowych”. Równocześnie jednak nie ma korelacji pomiędzy zarobkami i wykształceniem badanego a wskazaniem właśnie na ten system płatności. Tradycyjne przelewy preferują osoby starsze, mieszkające w mniejszych miejscowościach – do 50 tysięcy mieszkańców.

Dostęp do bezpiecznych metod zapłaty wprost przekłada się na wiarygodność sklepu internetowego w oczach konsumenta

Warto przy tym wspomnieć, że sama możliwość rozliczania transakcji za pobraniem, lub za pomocą BLIK-a, bywa wręcz kryterium budzącym zaufanie wobec sklepu internetowego. Badanych zapytano także o to, „Co decyduje o tym, że sklep internetowy wydaje się Polakom godny zaufania?”. 28 proc. respondentów wskazało na dostępność płatności za pobraniem, 21 proc na BLIK-a. To tylko udowadnia, jak duże znaczenie ma najbezpieczniejsza forma zapłaty. Nawet, jeśli nie zawsze klienci z niej skorzystają. Dostępność płatności internetowych jako takich budzi zaufanie u 49 proc. konsumentów.

Równocześnie jednak zaufanie konsumentów najbardziej budują pozytywne opinie o produkcie i sklepie. Taką odpowiedź wskazało 55 proc. badanych. Zaraz za nimi w drugim zestawieniu uplasowała się znana marka sklepu z wynikiem 44 proc. oraz widoczność danych kontaktowych, które wskazało 38 proc. ankietowanych. Najmniejszy wpływ na zaufanie konsumenta wykazuje dostępność sklepu w mediach społecznościowych. To przekonuje raptem 4 proc. respondentów.

Wskazana w raporcie najbezpieczniejsza metoda zapłaty tym bardziej nie powinna dziwić, jeśli przyjrzymy się temu, w jaki sposób badani dbają o bezpieczeństwo zakupów online. Tutaj również dominują najprostsze i najbardziej oczywiste metody. 59 proc. respondentów na wszelki wypadek zachowuje korespondencję ze sprzedawcą i dowody zakupu. 54 proc. stara się weryfikować sklep pod kątem wiarygodności, zanim cokolwiek w nim kupi. 45 proc. dokładnie sprawdza dane do przelewu.

Zauważalnie gorsze wyniki osiągają bardziej wysublimowane metody. Korzystanie z zaufanego połączenia deklaruje 31 proc. ankietowanych. Tylko 10 proc. z nich ubezpiecza zakupy online. Jeszcze mniej, bo raptem 8 proc., stosuje osobną kartę kredytową wyłącznie do transakcji przeprowadzanych w sieci – choć to akurat może wynikać także z preferowania innych metod płacenia za zakupy.