Samochody elektryczne stopniowo zyskują popularność. Badanie Global EV Driver Survey 2024, przeprowadzone przez EV Klub Polska oraz 63 organizacje zrzeszone w Global EV Drivers’ Alliance, rzuciło światło na profil ich użytkowników. W badaniu wzięło udział 23 tys. ankietowanych, w tym 875 osób z Polski. Czy niechęć do „elektryków” to aby na pewno niezmienna cecha kierowców? Okazuje się, że wcale nie. Jednak zdanie zmieniają dopiero ci, którzy mają jakąkolwiek styczność z samochodem z niekonwencjonalnym napędem.
Wyniki pokazują, że w Polsce statystycznym właścicielem auta elektrycznego jest mężczyzna (96 proc.) w wieku od 35 do 54 lat. Najwięcej respondentów posiada samochody na prąd od roku lub krócej.
Najczęstsze problemy przy użytkowaniu pojazdów na prąd
Pomimo rosnącej popularności samochodów elektrycznych ich użytkownicy nadal napotykają trudności. Największymi problemem w Polsce są: długi czas ładowania (44 proc.), brak wystarczającej liczby szybkich ładowarek (38 proc.), konieczność planowania podróży (30 proc.) oraz ograniczony zasięg (26 proc.).
Na świecie aż 40 proc. respondentów stwierdziło, że nie widzi żadnych wad użytkowania aut elektrycznych. Wśród tych, którzy jednak dostrzegają jakiekolwiek mankamenty, najczęściej wskazywano na niewystarczającą liczbę szybkich ładowarek (23 proc.) oraz długi czas ładowania (19 proc.).
Większość kierowców, którzy raz przejechali się „elektrykiem”, nie zamieniłoby go na samochód spalinowy
Pomimo pewnych niedogodności większość właścicieli EV deklaruje wysoką satysfakcję z użytkowania pojazdów na prąd. W Polsce 65 proc. ankietowanych określiło się jako „bardzo zadowoleni”, 29 proc. jako „zadowoleni”, a tylko 4 proc. nie miało jednoznacznej opinii.
Co więcej, gdyby respondenci musieli jutro zmienić samochód, to 85 proc. właścicieli EV w Polsce ponownie wybrałoby pojazd elektryczny. Na świecie wynik jest jeszcze wyższy, sięga 92 proc.
Auta elektryczne zdobywają rynek, ale wciąż są dopiero na początku drogi
Chociaż samochody elektryczne przekonują do siebie coraz większą liczbę kierowców, wciąż stanowią niewielki odsetek wszystkich pojazdów na polskich drogach. Według danych z końca stycznia 2025 roku w Polsce było zarejestrowanych 82 508 samochodów osobowych i użytkowych napędzanych wyłącznie energią elektryczną. W samym styczniu liczba „elektryków” zwiększyła się o 1 808 sztuk. Pod koniec stycznia br. w Polsce działało 8 899 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych.
Warto zauważyć, że badanie Global EV Driver Survey 2024 nie obejmowało reprezentatywnej grupy wszystkich kierowców, lecz członków klubów EV, czyli entuzjastów elektromobilności. Mimo to trend pokazuje, że auta elektryczne przekonują coraz więcej osób, a infrastruktura ładowania stopniowo się rozwija.