ecommerce

Nie ma co się przejmować wielką polityką. Obecność na TikToku wciąż stanowi atut dla sklepu internetowego

Rafał Chabasiński
30.03.2023
Nie ma co się przejmować wielką polityką. Obecność na TikToku wciąż stanowi atut dla sklepu internetowego

Gdzieś tam ponad nami dzieje się wielka polityka i rozgrywka pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Chinami. Cóż z tego? TikTok wciąż pozostaje jednym z najszybciej rozwijających się portali społecznościowych. W Polsce korzysta z niego nawet 13 milionów użytkowników, czytaj: konsumentów. Obecność na TikToku cały czas jest dużym atutem dla ambitnego sklepu internetowego.

TikTok nigdzie się nie wybiera. Wszystko wskazuje na to, że zostanie z nami przynajmniej przez kilka lat

TikTok cieszy się w ostatnim czasie ogromnym zainteresowaniem ze strony tej grupy osób, która akurat nie jest pożądana przez żaden biznes. Mowa o legislatorach z całego świata zachodniego, w tym z Polski. Najważniejszym problemem z tą siecią społecznościową jest jej właściciel, chińska firma ByteDance. Jak wiadomo, przedsiębiorstwa z tego kraju są zależne od wszechwładnej Komunistycznej Partii Chin. Do tego są prawnie zobligowane do przekazywania informacji tamtejszej bezpiece na żądanie. Do tego dochodzą zarzuty o demoralizowanie dzieci i młodzieży, będące jednak w dużej mierze pretekstem w rozgrywce pomiędzy USA i Chinami.

Jej pokłosie stanowią wezwania do zakazania TikToka, także w Polsce. Tylko co nas to może obchodzić z punktu widzenia ecommerce? Obecnie nawet w Stanach Zjednoczonych jesteśmy na etapie pohukiwań i nakazów usunięcia aplikacji ze służbowych urządzeń należących do funkcjonariuszy i urzędników. W Polsce pojawiły się niezobowiązujące głosy ekspertów sugerujące, że może rzeczywiście można by było pójść w podobnym kierunku. Aplikacja zostanie z nami jeszcze przez długie lata. Równocześnie politycy wszystkich opcji rzucili się na TikToka zdobywać głosy młodych wyborców. Mają ku temu powody.

TikTok to dynamicznie rozwijająca się sieć społecznościowa mająca już ponad 13 milionów polskich użytkowników. Aplikacja jak mało która przyciąga uwagę odbiorców i skłania ich do dość długiego spędzania czasu na przeglądaniu treści. Przeciętnie wychodzi aż 18 godzin 31 minut miesięcznie na jednego użytkownika. To zauważalnie więcej niż Facebook, nie wspominając nawet o Instagramie. Obecność na TikToku jest więc rozsądnym posunięciem zarówno dla zdesperowanego polityka przed wyborami, jak i dla ambitnego sklepu internetowego.

Obecność na TikToku to świetny sposób na dotarcie do konsumentów, którzy omijają inne social media

Co może nam dać obecność na TikToku? Aplikacja kojarzona jest najczęściej z prostą rozrywką dla najmłodszych internautów, w najlepszym wypadku nastolatków. Jest to jednak mieszanka stereotypów i uproszczeń. Serwis zawiera także treści edukacyjne, newsowe, poradnikowe czy po prostu kreatywne. Użytkownicy TikToka mają zaś pewną bardzo interesującą cechę. Aż 62,8 proc. badanych rozpoznaje marki, które są obecne w tej platformie. To ogromny potencjał, który możemy wykorzystać. Wystarczy pamiętać o kilku istotnych szczegółach.

Przede wszystkim, sami powinniśmy sobie odpowiedzieć na pytanie, co chcemy osiągnąć jako firma. TikTok, jak już wspomniano, może nam pomóc w budowie rozpoznawalności marki. Możemy także dbać o jej pozytywny wizerunek i tym samym kreować sobie lojalność klienteli. Możemy również po prostu generować leady. Jak to zwykle z kampaniami marketingowymi bywa, każdy cel wymaga nieco innych środków.

O prowadzeniu sprzedaży za pomocą TikTok Shopping możemy w Polsce zapomnieć. Ta usługa jest dostępna jedynie w wybranych rynkach, z czego prawie wszystkie są tymi azjatyckimi. Wirtualne telezakupy w świecie zachodnim się nie przyjęły.

Profesjonalne spoty reklamowe? To nie YouTube czy telewizja, tutaj liczy się autentyczność, spontaniczność i ciekawa treść

Kolejną szalenie istotną kwestią jest specyfika tej konkretnej platformy. Każda sieć społecznościowa ma swoją. TikTok opiera się przede wszystkim o publikowanie krótkich materiałów wideo. Jak na ulubiony serwis najmłodszych pokoleń konsumentów jest przy tym zadziwiająco wręcz skupiony na treści. Znana twarz popularnego influencera tutaj może nie wystarczyć.

Jakie treści są mile widziane na TikToku? Spontaniczne, ciekawe, inspirujące oraz wpisujące się w aktualne w danym momencie trendy. Forma nie jest tutaj tak ważna. Profesjonalne treści reklamowe dopieszczone wizualnie pod każdym względem mogą być tutaj niemile widziane. Zwłaszcza jeśli nasz przekaz zawiera co najwyżej marketingowe hasełka.

O wiele lepiej spisują się ciekawostki, branżowe anegdotki czy odpowiadanie na pytania użytkowników. Warto postawić na autentyzm i nie bać się popełniania od czasu do czasu błędów. Dobrze jest też nie wyróżniać się zbytnio względem innych filmików zamieszczanych w serwisie. Jako ciekawostkę warto wspomnieć to, że jeden z popularniejszych polskich profili należy do… policji.

Równocześnie powinniśmy pamiętać, że TikTok to nie YouTube, który skonstruowano w taki sposób, by niemalże zmusić użytkownika do wykupienia subskrypcji Premium. Przerwanie oglądania materiału, który nudzi użytkownika, to zaledwie jeden ruch ręki.

Jeżeli klientami naszego e-sklepu są przede wszystkim ludzie młodzi, to obecność na TikToku jest dla nas wręcz obowiązkowa

Planując naszą obecność na TikToku, powinniśmy też uwzględnić specyfikę jego użytkowników i to, jak ma się ona do struktury naszej docelowej klienteli. Przeciętny TikTokowicz ma 19-25 lat. Wielu z nich to nastolatkowie. Co ciekawe, coraz częściej aplikacją interesuje się pokolenie trzydziestolatków. Jeżeli nasi klienci to generalnie ludzi młodzi, to TikTok jest dla nas wręcz obowiązkowy. Jeżeli nasz e-sklep celuje w jeszcze dojrzalszych konsumentów, to może rzeczywiście nie mamy tu czego szukać. Może powinniśmy skupić się wtedy na Facebooku albo na YouTubie?

Warto przy tym zauważyć, że także w obrębie grup wiekowych użytkowników TikToka występują pewne subtelne różnice. Najmłodsi podążają za trendami, ci nieco starsi szukają rozrywki lub walorów edukacyjnych. Do wszystkich powinniśmy kierować przekaz we właściwy sposób. Odradzałbym jednak próby imitowania młodzieżowego języka bez jego dogłębnej znajomości.

Materiały na TikToku dobrze jest wrzucać regularnie

Obecność na TikToku wymaga od marki nieco innego rodzaju zaangażowania niż w innych sieciach społecznościowych. Branżowi eksperci zalecają systematyczne wrzucanie materiałów i regularną komunikację z użytkownikami. Takie zachowanie jest premiowane nie tylko przez tiktokowiczów, ale także przez algorytmy samego serwisu. Nie chodzi jednak o to, by taśmowo zamieszczać w serwisie swój content. Parę razy w tygodniu powinno wystarczyć.

TikTok oferuje partnerom biznesowym szereg narzędzi typowych dla innych mediów społecznościowych

Powyższe oznacza, że ktoś nam te treści musi przygotowywać i wymyślać. Możemy robić to sami, możemy oddelegować do tego zadania jakiegoś kreatywnego pracownika, możemy nawet postawić na jakąś zewnętrzną agencję reklamową, która wie, co robi. W każdym przypadku ponosimy jakiś koszt: czasu, pieniędzy lub stałego wysiłku intelektualnego. Nie każdemu to musi odpowiadać, dlatego warto wspomnieć o alternatywie. TikTok ma także dość typową dla mediów społecznościowych ofertę dla partnerów biznesowych. Można w nim także zamieszczać reklamy bez posiadania firmowego konta w serwisie.

Jeżeli jednak decydujemy się na prowadzenie profilu marki, to powinniśmy się zainteresować opcją Spark Ads. To format reklamowy pozwalający na promowanie na TikToku już opublikowanych filmików. Co ciekawe: możemy także w ten sposób promować treści zamieszczane przez innych użytkowników serwisu. Tego typu reklamę można konfigurować z różnymi założonymi celami. Filmiki reklamowe wyświetlają się na głównej stronie aplikacji i są oznaczone jako „sponsorowane”.

Warto także wspomnieć, że TikTok oferuje własne narzędzie analityczne o nazwie Pixel. Umożliwia monitorowanie aktywności użytkowników, skuteczności kampanii reklamowych i znajdowanie odpowiednich odbiorców treści. Poprawne ustawienia Pixela mogą być kluczem do naszego sukcesu.