Polki chcą mieć własne firmy – ale są mniej optymistyczne niż przed rokiem

Biznes Praca Społeczeństwo Dołącz do dyskusji
Polki chcą mieć własne firmy – ale są mniej optymistyczne niż przed rokiem

Ponad 40 proc. Polek chciałoby mieć swoją własną firmę – wynika z analizy Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką. Najczęściej widzą one swoje szanse w branży edukacyjnej, ale i IT. Polki w biznesie natomiast – wbrew coraz trudniejszej sytuacji w kraju – ciągle są dosyć optymistyczne jeśli chodzi o rozwój ich przedsiębiorstw. W raporcie nie brak jednak też mniej optymistycznych wniosków.

Z raportu „Bizneswoman Roku: Polki i przedsiębiorczość” Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką wyłania się obraz Polek przedsiębiorczych, ambitnych i gotowych na zmiany. Widać jednak wyraźnie, że kryzys i ciągłe zmiany prawa w Polsce niestety mają wpływ na ich plany i ambicje. Jeszcze w zeszłym roku aż 2/3 Polek chciałoby ruszyć z własnym biznesem. Teraz jest to jednak wyraźnie mniej.

Co jednak zwraca uwagę, Polki ciągle mocno czują, że ich bliscy wsparliby ich decyzję o założeniu firmy – i tylko 11 proc. temu jednoznacznie przeczy. „Coraz więcej kobiet nie boi się zmian i aktywnie poszukuje własnej drogi do sukcesu. Jako społeczeństwo nadal mamy jednak wiele do zrobienia w kwestii równouprawnienia. Stereotypy i przywiązanie do tradycyjnego podziału ról wciąż bywają barierami blokującymi marzenia i aspiracje wielu kobiet” – uważa Izabela Tworzydło z Banku BNP Paribas. Inna sprawa, że kobiety – choć są generalnie lepiej wykształcone od mężczyzn – ciągle mają gorzej na rynku pracy.

Czy Polki w biznesie są gotowe na zmiany?

Badanie Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką dotyczyło jednak nie tylko tych Polek, które dopiero planują lub myślą o założeniu działalności gospodarczej. Sporo uwagi poświęcono także tym kobietom, które już swój biznes mają.

Truizmem jest stwierdzenie, że współczesny biznes musi się bardzo szybko przystosowywać się do zmian – co zresztą doskonale pokazały takie sytuacje jak pandemia czy obecny kryzys gospodarczy. Czy przedsiębiorczynie więc zdecydowałyby się na przykład na zmianę branży, w której działają? Nieco ponad 14 proc. odpowiedziało, że tak. Co istotne, ponad połowa z nich wybrałaby nowy sektor, w którym nie mają jeszcze doświadczenia. Co pewnie specjalnie nie dziwi – w takich przypadkach najwięcej było wskazań na wciąż bardzo szybko rozkręcającą się branżę IT.

Co może niepokoić (ale co też nie może dziwić), Polki z własnymi coraz gorzej oceniają szasnę na szybki rozwój swoich firm w ciągu najbliższych miesięcy. Mimo wszystko ponad 60 proc. ankietowanych ocenia szanse na rozwój swojej firmy w skali od 1 do 10 na 6 lub więcej punktów.

Badanie zrealizowano z okazji kolejnej edycji Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku. Można do niego przystąpić wypełniając formularz na stronie bizneswomanroku.pl.