Coraz częściej kupujemy nowe i używane towary za pośrednictwem ogłoszeń. Jak wygląda reklamacja u osoby prywatnej od strony prawnej? Czy jest możliwa, jakie mamy prawa jako kupujący?
Reklamacja u osoby prywatnej
Rośnie popularność serwisów ogłoszeniowych. Coraz więcej z nas decyduje się na zakupy od osób, które sprzedają zbędę rzeczy na portalach typu Olx czy Vinted. Zjawisko jest dość pozytywne, odpowiada na powoli wkraczającą do nas modę na „dawanie niektórym rzeczom drugiego życia”. Niestety obok dość szczytnych idei pojawiają się również osoby nie do końca uczciwe. Niektóre rzeczy po zakupie okazują się wadliwe lub niepełnowartościowe. O ile w przypadku sklepów sprawa jest jasna, przysługuje nam rękojmia i taką rzecz po prostu reklamujemy, o tyle w przypadku osób prywatnych może się to wydawać niejasne. Co mówią w tej kwestii przepisy?
Rękojmia od osoby prywatnej
Reklamacja u osoby prywatnej jest możliwa. Prawo nie różnicuje tu podmiotów sprzedających. Z punktu widzenia przepisów istotne jest zawarcie umowy sprzedaży, mniejsze znaczenie mają jej strony.
Przepisy mówiące o rękojmi zawarte w Kodeksie cywilnym będę obowiązywały zarówno przedsiębiorcę, jak i zwykłą osobę wystawiającą ubrania na Olx. Jeżeli kupiona rzecz ma wady, mamy jako kupujący prawo do złożenia oświadczenia o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy. Wyjątkiem będzie sytuacja, kiedy sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na nową albo wadę usunie (nie można odstąpić od umowy, jeżeli wada jest nieistotna). Oprócz tego możemy również od razu żądać wymiany rzeczy lub jej naprawy.
Na złożenie takiego żądania mamy dwa lata, chyba że rzecz była używana, wtedy termin skraca się do roku od jej otrzymania. Na samo zgłoszenie wady mamy natomiast miesiąc od jej zauważenia, natomiast w przypadku rzeczy nowej rok.
Kiedy nie możemy złożyć reklamacji?
O ile w przypadku zakupów dokonywanych w sklepie nasze prawa nie podlegają modyfikacji, o tyle w przypadku zakupów od osób prywatnych należy mieć się na baczności. Odpowiedzialność z tytułu rękojmi sprzedawca może rozszerzyć, ograniczyć lub wyłączyć. Jeżeli w ogłoszeniu znajdzie się informacja o wyłączeniu rękojmi, wtedy żadne z opisanych wcześniej praw nie obowiązuje, a my zostajemy z niczym. Takie wyłączenie można również ustalić w wymienianych wiadomościach. Jeżeli się na to zgodzimy, nawet milcząco, pozbywamy się wszystkich praw.
Warto również pamiętać, że rękojmia nie obowiązuje, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy. Jeżeli sprzedawca w opisie przedmiotu wyraźnie zaznaczył, że towar ma wadę, wówczas nabywca nie ma prawa do jej reklamacji. Za wadę i podstawę rękojmi nie jest uznawane naturalne zużywania się danego towaru.
Kupując od osoby prywatnej, powinniśmy również pamiętać, że nawet jeżeli transakcja zawierana jest na odległość, nie możemy rzeczy zwrócić w ciągu 14 dni.