Rekompensata od UPC za Pakiet Bezpieczeństwa. Wskutek działań UOKiK niektórzy użytkownicy będą mogli otrzymać zwrot pieniędzy. Chodzi o „Pakiet Bezpieczeństwa UPC”, który włączano bez zgody klientów. Taka praktyka jest niedopuszczalna.
Rekompensata od UPC za Pakiet Bezpieczeństwa
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje, że niektórym klientom przysługuje rekompensata od UPC za „Pakiet Bezpieczeństwa UPC”. Prezes UOKiK nakazał także zaprzestanie szkodliwych praktyk. O co chodzi? Do UOKiK wpłynęło kilka skarg, w których wskazano na pewną nieprawidłowość związaną z usługą „Pakiet Bezpieczeństwa UPC”.
Pakiet Bezpieczeństwa UPC to program antywirusowy (stworzony przez F-Secure we współpracy z UPC), który oferowany jest w ramach dodatkowej usługi. Niestety, program był uruchamiany bez wyraźnej zgody konsumentów. Informowano ich jedynie, że usługa została włączona, a jej koszt po zakończeniu okresu próbnego wyniesie 9 zł miesięcznie.
UOKiK uznał, że sama tego rodzaju informacja nie jest wystarczająca. By móc włączyć dodatkową, płatną usługę, należy najpierw uzyskać zgodę. Skuteczna zgoda powinna zatem dotyczyć samej aktywacji usługi, a przerzucanie ciężaru na klienta, by ten ewentualnie zrezygnował, jest nieuczciwą praktyką.
Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK, wyjaśnia:
Spółka nie zadawała konsumentom pytania o zgodę na aktywację dodatkowo płatnego programu antywirusowego. W czasie rozmów sprzedażowych konsultanci powiadamiali jedynie o aktywacji pakietu na próbę, wskazując jego bezpłatny okres oraz informując, że jeśli klient nie dokona dezaktywacji w określonym czasie to będzie zobowiązany do uiszczania dodatkowej opłaty. Konsumenci nie byli jednak pytani o zgodę na aktywację usługi Pakiet Bezpieczeństwa UPC nie tylko podczas sprzedaży telefonicznej, ale również przy zawierania umowy przez stronę internetową czy w salonach stacjonarnych przedsiębiorcy
Jedynie wobec klientów, którzy zawierali umowę przez internet, taka opłata się nie pojawiała. Warto wskazać, że większość użytkowników samodzielnie rezygnowała z usługi, bądź też składała reklamacje – które często byłī rozpatrywane pozytywnie.
Efekt działań UOKiK
Skutkiem działań UOKiK jest wydanie decyzji zobowiązującej, która zastępuje możliwość nałożenia kary pieniężnej. Jednym z obowiązków UPC Polska jest zmodyfikowanie procedury zawierania umowy o świadczenie dodatkowej usługi w postaci programu antywirusowego. Chodzi o zmianę w taki sposób, by zadawano konsumentowi wyraźne pytanie o zgodę. UPC ma na to 2 miesiące od daty uprawomocnienia się decyzji (co nastąpiło 29.01.2021 r.)
Ponadto konsumenci, którzy zrezygnowali z „Pakietu Bezpieczeństwa UPC” pomiędzy otrzymaniem pierwszej lub drugiej lub trzeciej faktury a wystawieniem kolejnej faktury odnoszącej się do usługi, będą mogli otrzymać zwrot tych płatności, o ile nie otrzymali go wcześniej.
UPC będzie musiało także rozpatrzyć pozytywnie reklamacje dotyczące opłat za usługę, które:
- zgłoszono w ciągu 12 miesięcy od daty zawarcia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych
- wpłynęły lub wpłyną do spółki w okresie od 29 grudnia 2020 r. do 30 dni po wprowadzeniu przez UPC Polska nowych procedur.
UPC uwzględni reklamacje maksymalnie do 6 pierwszych płatności za usługę. Firma ponownie rozpatrzy także odrzucone reklamacje, które wpłynęły od połowy maja 2016 r. Więcej szczegółów można znaleźć w samej decyzji UOKiK.