Możliwość rezygnacji z wyjazdu z biurem podróży bez kary i inne ułatwienia dla podróżujących już od 1 lipca

Zakupy dołącz do dyskusji (19) 20.06.2018
Możliwość rezygnacji z wyjazdu z biurem podróży bez kary i inne ułatwienia dla podróżujących już od 1 lipca

Udostępnij

Justyna Bieniek

Możliwość odstąpienia od umowy bez ponoszenia kosztów, 3 lata na zareklamowanie wycieczki i kontynuacja wczasów pomimo bankructwa biura podróży to tylko niektóre ze zmian w przepisach dotyczących usług turystycznych, jakie od 1 lipca 2018 roku wejdą w życie. Rezygnacja z wyjazdu z biurem podróży bez kary i inne zmiany.

Reklamacja wczasów – zmiany przepisów

Reklamacja wczasów to bardzo często spory problem, zwłaszcza jeżeli nie będą należały do udanych, o czym mogli przekonać się choćby pewni poznaniacy na wakacjach. Dotychczas przepisy w tym zakresie były dość rygorystyczne. W najbliższym czasie ma się to jednak zmienić. Od 1 lipca 2018 roku w życie wchodzi nowelizacja ustawy o imprezach turystycznych i usługach powiązanych. Zgodnie z zapowiedziami przyniesie ona sporo zmian – na szczęście w większości na korzyść podróżnych.

Jedną z bardziej istotnych będzie wydłużenie okresu możliwości dochodzenia swoich praw. Dotychczasowy termin 30 dni na złożenie reklamacja zastąpi termin 3-letni. Oznacza to, że niezadowolony turysta będzie mieć 3 lata na zgłoszenie reklamacji, warunkiem sposobu jej rozpatrzenia będzie zgłoszenie problemów już na etapie wyjazdu. Natomiast samo zgłoszenie reklamacji, będzie mogło trafić nie tylko do organizatora wyjazdu, ale również do agenta, który sprzedał wycieczkę.

Niestety ustawodawca nie przewidział w nowelizacji terminu, w jakim organizator powinien na reklamację odpowiedzieć, co stanowi dość niefortunną lukę w przepisach. Wraz z wejściem w życie noweli zniknie więc termin 30 dni, w których przyjmujący reklamację powinien ustosunkować się do reklamacji.

Rezygnacja z wyjazdu z biurem podróży bez kary

Kolejną zmianą, jaką przyniosą nowe przepisy, jest możliwość rezygnacji z wyjazdu bez ponoszenia konsekwencji finansowych. Takie prawo będzie przysługiwać turystom, jeżeli wystąpią nadzwyczajne okoliczności w miejscu docelowego wyjazdu, np. działania terrorystyczne, wybuch wulkanu, powódź. Biuro podróży w przypadku złożenia oświadczenia, będzie miało 14 dni na zwrot wpłaconej kwoty. Prawo odstąpienia od umowy będzie przysługiwało również wtedy, gdy organizator podniesie cenę o więcej niż 8 proc.

Odstąpić od umowy będzie można również w przypadku zawarcia jej poza lokalem przedsiębiorcy (w ciągu 14 dni), ale tylko wtedy gdy z inicjatywą spotkania się z agentem, np. w domu nie wyszedł sam konsument.

Nowe przepisy wskazują również terminy, w jakich organizator najpóźniej może odwołać wyjazd. Będą one wynosić: 20 dni dla imprez, które będą trwać więcej niż 6 dni; 7 dla trwających od 2 do 6 dni i 48 godzin przed imprezą krótszą niż 2 dni.

Ważną zmianą jest możliwość kontynuowania wczasów pomimo bankructwa biura. Po wejściu w życie zmian, turyści oprócz zapewnionego powrotu i zwrotu niewykorzystanych kwot będą mogli kontynuować wypoczynek. A to akurat bardzo duży plus.