UPC jednak nie wykupi Multimedia Polska – m.in. z obawy o wzrost cen dostępu internetu i telewizji w Polsce

Technologie Dołącz do dyskusji (634)
UPC jednak nie wykupi Multimedia Polska – m.in. z obawy o wzrost cen dostępu internetu i telewizji w Polsce

UPC miało plany przejęcia Multimedia Polska, jednakże przynajmniej w najbliższym czasie nie należy się spodziewać tego typu transakcji. UPC Polska wycofało wniosek o zgodę na koncentrację. 

UPC Polska wymyśliło sobie, że kupi 100 proc. akcji Multimedia Polska. To dość naturalny element rozwoju, firmy mają bardzo zbliżony do siebie model działania, niemal tożsamą ofertę, a mimo to pozycja UPC na rynku wydaje się być o wiele mocniejsza i bardziej zakorzeniona – przejęcie było więc kwestią czasu.

Na drodze do koncentracji stanął jednak Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który przewidział, że tego typu połączenie może doprowadzić do znaczącego spadku konkurencji w niektórych regionach Polski.

Nie we wszystkich aglomeracjach, gdzie konkurentów jest wiele, a popularność podmiotów typu Orange, Vectra albo Netia jest znacząca. Ale w wybranych miastach połączone siły UPC i Multimedia Polska mogłyby osiągnąć nawet 80 proc. udziałów rynkowych!

UPC Polska nie wykupi Multimedia Polska

W drugim etapie postępowania koncentracyjnego UOKiK zdecydował się przeprowadzić badania rynkowe w celu sprawdzenia popularności obu dostawców na określonych obszarach. Wysłano ankiety do 100 przedsiębiorców branżowych i w rezultacie okazało się, że koncentracja może w spory stopniu zagrażać konkurencji.

UPC początkowo wdał się w dyskusję z urzędem, jednakże najprawdopodobniej przyznano rację urzędnikom, ponieważ ostatecznie UPC Polska wycofało wniosek o zgodę na przejęcie Multimedia Polska. Woncentracja spowodowałaby ograniczenie konkurencji na rynkach płatnej telewizji i dostępu do internetu stacjonarnego w 11 miastach w Polsce. Konkretnie chodzi o: Chełm, Gdańsk, Gdynię, Kalisz, Kędzierzyn-Koźle, Lublin, Mielec, Sopot, Szczecin, Tarnów czy nawet Warszawę(!). To tam połączone UPC i Multimedia miałyby od 40 do 80 proc. rynkowych udziałów.

Biorąc pod uwagę aż tak znaczącą popularność dostawców, pojawiłoby się istotne ryzyko, że uzyskają pozycję pozwalającą na narzucanie mało konkurencyjnych cen. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa antymonopolowego, UOKiK się temu zagrożeniu przeciwstawił.

Zgodnie z oficjalnym stanowiskiem UPC powodem wycofania z transakcji nie były jednak uwagi urzędu, a niedogadanie się w sferze biznesowej:

Wycofaliśmy się z transakcji nabycia Multimedia Polska po tym, jak nie udało nam się dojść do porozumienia ze sprzedającymi co do zrewidowanych warunków handlowych transakcji, które uwzględniałyby obecne uwarunkowania regulacyjne i rynkowe. Pozostajemy pewni co do perspektyw biznesowych naszej działalności w Polsce i będziemy brać pod uwagę inne okazje do konsolidacji.