Wydatki związane z organizacją imprez integracyjnych pracodawca do tej pory mógł liczyć jako koszt uzyskania przychodu. Skarbówka zmieniła jednak zdanie. W świetle nowej interpretacji wydatki na imprezę integracyjną będzie można odliczyć tylko w przypadku etatowców i ich rodzin, ale już nie gdy dotyczą one osób samozatrudnionych. Oznacza to, że konieczne będzie każdorazowa sprawdzanie, kto uczestniczy w imprezie i na jakiej zasadzie współpracuje z firmą.
Nowa interpretacja indywidualna wprowadza zamieszanie
Zmiana stanowiska skarbówki związana jest z wydaną niedawną interpretacją indywidualną dotyczącą spółki IT. Zatrudniała ona osoby na umowę o pracę, ale także współpracowała ze specjalistami na podstawie umów b2b. Przy organizacji imprezy integracyjnej zakupiła napoje, posiłki, opłaciła koszt wynajmu sali, a także zapewniła pracownikom dodatkowe atrakcje. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że w niniejszej sprawie nie jest dopuszczalne, by zostały odliczone wszystkie wydatki na imprezę integracyjną. Jako koszt uzyskania przychodu będą traktowane jedynie opłaty dotyczące uczestnictwa na imprezie osób zatrudnionych na umowę o pracę, a także ich rodzin. Pozostali uczestnicy muszą natomiast zostać potraktowani jako osoby spoza firmy. Sfinansowanie dla nich jedzenia czy atrakcji będzie traktowane przez fiskus jako reprezentacja, której nie można wliczyć w koszty.
Fiskus zmienia zdanie
Najbardziej dziwi, że jeszcze w 2017 roku fiskus był zupełnie odmiennego zdania. Interpretacja indywidualna 0461-ITPB3.4510.658.2016.1.AW została wydana w praktycznie tożsamej sprawie. Spółka zatrudniająca pracowników na etat oraz współpracująca z osobami na podstawie umów b2b nie wiedziała, jak rozliczyć koszty. Zgodnie z zajętym wtedy stanowiskiem
podwykonawcy, pomimo prowadzenia działalności gospodarczej, stanowią stały element całego zespołu.
Zaledwie dwa lata temu można więc było w całości odliczać wydatki na imprezę integracyjną. I to nie dziwi, bo w wielu firmach powszechną praktyką jest zawieranie takich umów i korzystanie z usług specjalistów, którzy prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą.
Wydatki na imprezę integracyjną – osobne rozliczanie uczestników to dodatkowe trudności
Co oznacza taka interpretacja w praktyce? Pracodawca będzie musiał dokładnie sprawdzać, jakie osoby brały udział w imprezie integracyjnej. To jednak nie wszystko. Skoro w koszty mogą być wliczone tylko atrakcje dla etatowców i ich rodzin, to nowa interpretacja właściwie wymusza liczenie, co kto dokładnie zjadł i wypił, by było wiadomo, które wydatki na imprezę integracyjną można wliczyć w koszty. Również firmy organizujące takie wydarzenia nie będą zadowolone z wydanej interpretacji. Nowa regulacja może zwiększyć czas potrzebny do przygotowania całej imprezy i załatwienia formalności. Pracodawca, który będzie chciał sobie zaoszczędzić takich problemów będzie miał więc dwie możliwości – nie organizować imprez wcale albo zapraszać na nie jedynie osoby zatrudnione na umowę o pracę.