Stan opakowania towaru, który trafia do klienta, ma dużo większe znaczenie, niż czysto praktyczne. Tym bardziej że powoli standardem w ecommerce stają się te wielorazowe. Zniszczone opakowanie może niekiedy przysporzyć kupującemu problemów ze zwrotem. Sklep również powinien dbać o to, by towar trafiał do klienta należycie zapakowany.
Zniszczone opakowanie towaru to naprawdę paskudna wizytówka dla sklepu internetowego
Opakowanie towaru to kwestia nadspodziewanie ważna w ecommerce. W przeciwieństwie do tradycyjnego handlu stacjonarnego nie ma ono charakteru fakultatywnego. Towar musi nie tylko jakoś dotrzeć do klienta, ale jeszcze zrobić to w stanie nienaruszonym. Tym samym mamy zastosowanie czysto praktyczne: opakowanie powinno chronić transportowany towar przed uszkodzeniami.
Co więcej, w niektórych przypadkach opakowanie stanowi integralną część produktu. Uszkodzone może stanowić samo w sobie powód, by zwrócić kupiony towar. To o tyle prostsze, że w przypadku zamówień online konsument ma prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość bez podania przyczyny. Branżowa codzienność jest taka, że klienci bardzo chętnie z takiej możliwości korzystają.
Opakowanie towaru stanowi również często swego rodzaju wizytówkę firmy. Nie bez powodu część sklepów internetowych stara się wysyłać swoje produkty w kartonach opatrzonych firmowym logo, niekiedy nawet we właściwej barwie. Najczęściej dotyczy to tych sklepów, które starają się uchodzić za mniej lub bardziej luksusowe. Zniszczone opakowanie, wyglądające niczym wyciągnięte przysłowiowemu psu z gardła i niedbale poklejone taśmą, może skutecznie popsuć cały efekt.
Zniszczone opakowanie może jednak przysporzyć obu stronom więcej problemów, niż wydawałoby się na pierwszy rzut oka. Jego stan zyskuje na znaczeniu w szczególności teraz, gdy sklepy internetowe wraz z operatorami logistycznymi coraz chętniej eksperymentują z opakowaniami wielorazowymi. Musi ono nie tylko dotrzeć do klienta wraz z towarem, ale również wrócić do sprzedającego w stanie nadającym się do ponownego wykorzystania.
Zużyte opakowania powinny trafiać do recyklingu, a nie do klientów
Bardzo łatwo o zgrzyt w sytuacji, gdy sklep preferowałby zwrot towaru w oryginalnym opakowaniu. Nie może uzależniać od niego samego prawa konsumenta do odstąpienia od umowy. Byłaby to klauzula niedozwolona uwzględniona w rejestrze UOKiK pod numerem 5301. Uzależnienie zwrotu od nienaruszonego stanu opakowania również się na tej liście znajduje. Co sklep może zrobić, to przyznawać klientom darmowy zwrot, jeśli odeślą towar w oryginalnym opakowaniu. Co jednak jeśli do kupującego dotarło już zniszczone?
W takiej sytuacji konsument może po prostu zgłosić taki stan rzeczy sprzedawcy. Rozsądek podpowiada nie robić w takich sytuacjach klientowi problemu. Jeśli jednak komunikacja ze sprzedawcą zawodzi, pozostają nieco bardziej kreatywne rozwiązania. Owszem, można próbować pokleić wszystko taśmą klejącą. Nikt również nie powiedział, że oryginalnego opakowania nie możemy zapakować do innego opakowania, które spełni swoje podstawowe przeznaczenie.
To do sprzedawcy należy zapewnienie dostatecznie wytrzymałego opakowania. Najprostszym rozwiązaniem jest w tym przypadku upewnienie się, że nasz sklep internetowy dostarcza klientom towar w opakowaniach odpowiedniej jakości. Dotyczy to w szczególności tych firmy, które wykorzystują je do budowania świadomości marki.
W przypadku opakowań wielorazowych warto wiedzieć, w którym momencie odpuścić. Nie da się ich w końcu wykorzystywać w nieskończoność. Dbałość o środowiska nie oznacza, że powinniśmy wysyłać zamówienia w strzępach kartonu. Opakowania noszące znamiona zużycia powinny trafiać do recyklingu, a nie do klientów. Zamiast zajmować się tą kwestią sami, możemy skorzystać z usług fulfillmentu, które bardzo często obejmują także pakowanie towaru. Operatorzy logistyczni są w stanie zapewnić własne opakowania, dostosowane do potrzeb danego sklepu.