Koniec z fałszywymi promocjami. Unijna dyrektywa ma ukrócić januszowe promocje i cwaniactwo sprzedawców

Prawo Zakupy dołącz do dyskusji (95) 16.09.2021
Koniec z fałszywymi promocjami. Unijna dyrektywa ma ukrócić januszowe promocje i cwaniactwo sprzedawców

Justyna Bieniek

Przyjęcie unijnej dyrektywy oznacza koniec fałszywych promocji. Konsumenci mają mieć dostęp do informacji o najniższej cenie produktu lub usługi w ciągu 30 dni przed wprowadzeniem promocji.

Sztuczne zawyżanie cen

Fałszywe promocje od kilku lat są zmorą konsumentów. Sklepy tuż przed rozpoczęciem wyprzedaży sztucznie zawyżały ceny produktów, by następnie obniżyć je o kilkadziesiąt procent. W efekcie, pomimo „promocji”, sprzedawały towar w niezmienionej cenie. Takie działania ma ukrócić wprowadzenie unijnej dyrektywy Omnibus, która zakłada kilka istotnych zmian. W wyniku jej wdrożenia powstanie potrzeba nowelizacji kilku ustaw, w tym: ustawy o prawach konsumenta, ustawy przeciwko nieuczciwym praktykom rynkowym, ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług.

Fałszywe promocje. Unijna dyrektywa ma je ukrócić

Najistotniejszą zmianą będzie uregulowanie zasad informowania o obniżce cen. Obok informacji o promocji sprzedawca będzie musiał przedstawić historię cen z 30 dni przed rozpoczęciem promocji. Obok ceny promocyjnej, zobaczymy również najniższą cenę z ostatnich 30 dni. Ta zasada będzie obowiązywała zarówno przy sprzedaży towarów jak i usług. Taka praktyka ma skończyć ze sztucznym zawyżaniem cen. Ma obowiązywać również w reklamach towarów i usług, w których prezentowana jest cena towarów.

Nie są to jedyne zmiany dla konsumentów. Oprócz historii ceny, konsumenci zobaczą również jasne kryteria dotyczące plasowania produktów lub usług w wynikach wyszukiwania. Chodzi o przedstawienie jasnych parametrów decydujących o ulokowaniu danej oferty.

Zmiany będą również obejmować publikowanie opinii i rekomendacji. Sprzedawcy będą musieli wykazać czy i w jaki sposób weryfikują zamieszczane opinie oraz, czy pochodzą one od osób, które rzeczywiście używały tego produktu. Za nieuczciwą praktykę będzie uznawanie wprowadzania konsumentów w błąd w tym zakresie, podobnie jak zlecanie umieszczania takich opinii innej osobie.

Zmiany mają również ukrócić sprzedaż podczas pokazów dla emerytów. Zgodnie z założeniami usługi finansowe nie będą mogły być sprzedawane poza lokalem sprzedawcy. Oznacza to koniec sprzedaży kołder i garnków na kredyt.

Zgodnie z zapowiedziami zmiany wejdą w życie w najbliższych miesiącach.