Dwa nowe znaki drogowe już wkrótce pojawią się na drogach – co to dla nas zmienia?

Moto dołącz do dyskusji (10) 07.02.2019
Dwa nowe znaki drogowe już wkrótce pojawią się na drogach – co to dla nas zmienia?

Udostępnij

Paweł Mering

Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zakłada, że w związku z odcinkowym pomiarem prędkości na drogach powstaną dwa nowe znaki drogowe. Kiedy będziemy mogli się ich spodziewać na drogach i co oznaczają?

Nowe znaki drogowe

Ministerstwo Infrastruktury na swojej stronie internetowej informuje, że nowe znaki drogowe dotyczyć będą odcinkowego pomiaru prędkości. Projekt zakłada powstanie aż dwóch znaków. Pierwszym z nich jest D-51a, który będzie oznaczał „automatyczną kontrolę średniej prędkości”. W największym uproszczeniu będzie on stanowić o tym, że za znakiem rozpoczyna się owa kontrola. Drugim znakiem jest D-51b, który — co logiczne — oznacza koniec kontrolowanego odcinka. Na dole znaku D-51a, czyli tego „rozpoczynającego”, umieszczona będzie miniatura znaku B-33. Będzie ona wskazywać dopuszczalną prędkość na odcinku, na którym prowadzony jest pomiar.

nowe znaki drogowe 1
Tak będą wyglądać nowe znaki drogowe.

Obecnie do oznakowania odcinka, na którym występuje pomiar prędkości, wykorzystuje się znak D-51. Oznacza on jednak zarówno punktowy pomiar prędkości, jak i ten odcinkowy. Na tę chwilę odcinkowy pomiar prędkości sygnalizuje się właśnie znakiem D-51, wraz z dołączoną tabliczką T-1a. Trudno się nie zgodzić z tym, że aktualne oznaczenie jest faktycznie niejednoznaczne, a także niejasne na pierwszy rzut oka.

Odcinkowy pomiar prędkości

W projekcie rozporządzenia, które zakłada dodanie przedmiotowego znaku, ujmuje się również rozszerzenie zakresu stosowania tabliczki T-1a o wskazywanie odległości znaku informacyjnego do faktycznego początku odcinka, na którym dokonywany jest odcinkowy pomiar prędkości.

Może to się okazać przydatne w takich miejscach, w których występuje ograniczona widoczność, która przemawia za tym, aby o kontroli odcinkowej informować kierowcę z należytym wyprzedzeniem. Taka sytuacja może wystąpić np. w związku z niestandardową geometrią drogi albo z powodu dużej ilości obiektów, które znajdują się w obrębie pasa ruchu.

Projekty nowelizacji odpowiednich przepisów zostały już skierowane do dalszych prac. Są to zarówno prace międzyresortowe jak i konsultacje publiczne. Przepisy wejdą w życie po upływie 14 dni od ich ogłoszenia w odpowiednim dzienniku urzędowym.