Pozostawienie paragonu w sklepie może stworzyć nieuczciwym pracownikom okazję do wyłudzeń. O tym, jak niezabranie paragonu przez klienta otwiera drogę do finansowych manipulacji, dobrze świadczy przypadek 27-letniej kasjerki w Słupsku.
Mechanizm oszustwa na paragonach
Paragony zwykle są ignorowane przez klientów. Klienci nie mają obowiązku zabierać ich ze sklepu i często tak robią. Niesłusznie. W rękach nieuczciwych pracowników taki dokument może posłużyć do wyłudzenia pieniędzy. To, jak łatwo można manipulować tymi dokumentami, doskonale pokazał przypadek kasjerki w Słupsku.
Kobieta, która szybko „zarobiła” w ten sposób 14 tys. zł, była poszukiwana za podobne przestępstwa popełnione na terenie całego kraju. Jej metoda działania była prosta. Jak przekazała policja, kobieta nabijała na kasę produkty zakupione przez klientów, nie wydawała paragonu, a po wyjściu klientów ze sklepu anulowała część transakcji. Pieniądze trafiały do jej kieszeni.
Oczywiście wspomniana kasjerka zatrzymana przez policję jest tylko jednym z wielu przypadków wyłudzeń finansowych związanych z paragonami. Podobne incydenty miały miejsce również w innych regionach Polski, gdzie nieuczciwi pracownicy sklepów wykorzystywali paragony klientów do osobistych korzyści.
Nie trzeba długo szukać, aby trafić na przypadek 19-letniego pracownika sklepu, którego zatrzymali policjanci z garwolińskiej komendy. Chłopak zamiast zarabiać uczciwie oszukiwał na paragonach i to uczynił swoim głównym źródłem dochodu. Kasjerka ze Słupska i młody mężczyzna działali identycznie. 19-latek usłyszał ponad 100 zarzutów, a straty poniesione przez przedsiębiorcę w wyniku przestępczej działalności chłopaka wyniosły blisko 90 tys. zł.
Dlaczego warto zabierać paragony?
Jak widać, zabieranie paragonów to ważny element zapobiegania nadużyciom finansowym. Stąd też kampania „Weź paragon”, która ma na celu zachęcenie Polaków do upominania się o paragon za każdym razem po dokonaniu zakupów, jeśli sprzedawca sam niechętnie chce go wydać. Ministerstwo Finansów wskazało, że paragon jest dowodem uczciwości sprzedawcy, a także dowodem zakupu, co jest przydatne np. przy składaniu reklamacji.
Jeśli nie otrzymasz paragonu lub wydany ci paragon został wystawiony nieprawidłowo, możesz to zgłosić do urzędu skarbowego osobiście lub pisząc na adres: powiadomKAS@mf.gov.pl, dzwoniąc pod całodobowy numer interwencyjny (800 060 000). Ministerstwo Finansów zachęca również do używania aplikacji e-Paragony.
Jak stanowi Kodeks karny skarbowy, art. 62 § 1.: „kto wbrew obowiązkowi nie wystawia faktury lub rachunku, wystawia je w sposób wadliwy albo odmawia ich wydania, podlega karze grzywny do 180 stawek dziennych”.