Popularność zakupów internetowych rośnie z roku na rok – co raczej nie powinno zaskakiwać, biorąc pod uwagę to, że cyfryzacja wszystkich usług i procesów postępuje, a Polacy coraz chętniej korzystają z płatności elektronicznych. Ich dokonywanie ma być zresztą teraz jeszcze prostsze – przynajmniej dla niektórych użytkowników. Mowa o standardzie płatności Click to Pay.
PayU wdraża Click to Pay. Płatności internetowe będą jeszcze prostsze
Z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej „Omni-commerce. Kupuję wygodnie” z 2024 r. wynika, że już 37 proc. Polaków kupujących regularnie w sklepach internetowych deklaruje, że w ciągu miesiąca dokonuje ponad pięciu transakcji zakupowych online. To oznacza natomiast wzrost aż o 9 punktów procentowych w porównaniu do analogicznego badania z 2023 r.
Co natomiast wpływa na proces zakupowy i to, czy konsumenci będą chętnie dokonywać zakupów przez internet? Czynników wpływających na decyzje zakupowe jest sporo (są to m.in. cena produktu, jego jakość, dostępność, ale i interfejs sklepu internetowego, opcje dostawy itd.). Spore znaczenie mają też płatności, a przede wszystkim wygoda w opłacaniu internetowego zakupu oraz bezpieczeństwo całej transakcji. Nie dziwi zatem, że dostawcy usług płatniczych czy generalnie firmy technologie działające w obszarze płatności szukają cały czas nowych rozwiązań, które mogłyby ułatwić klientom życie (i przy okazji zachęcić do korzystania z konkretnych form i metod płatności). Jednym z nich ma być Click to Pay – czyli sposób za płacenie za zakupy w sieci eliminujący potrzebę każdorazowego wpisywania danych karty płatniczej przy dokonywaniu płatności online. Po zapisaniu danych karty można korzystać z płatności „na jedno kliknięcie” niezależnie od strony, na której dokonywany jest zakup.
Jak komentuje Daria Auguścik, dyrektorka ds. rozwoju biznesu w polskim oddziale Mastercard Europe,
Click to Pay zapewnia najwyższe bezpieczeństwo transakcji (tokenizacja danych), a dzięki możliwości zapamiętania urządzenia, przyspiesza i ułatwia proces samej płatności. We wdrożeniach tej usługi wspierają nas liczni partnerzy, m.in. PayU, którzy podobnie jak my, dążą do tego, aby funkcjonalność jednego kliknięcia (one-click) była dostępna we wszystkich sklepach i platformach internetowych
Jak z kolei twierdzi Joanna Pieńkowska-Olczak, CEO PayU na region Europy Środkowo-Wschodniej,
Dla osób korzystających regularnie z zakupów internetowych zapisanie danych karty w systemie Click to Pay będzie dużym ułatwieniem, ponieważ z jednej strony zapewni bezpieczeństwo płatności, z drugiej pozwoli na oszczędność czasu przy zakupach opłacanych kartą w dowolnym sklepie
Jak skorzystać z Click to Pay?
Aby przy kolejnych transakcjach internetowych nie podawać już danych karty, należy na stronie płatności PayU wprowadzić dane karty i właściciela. Jeśli użytkownik doda ponadto urządzenie, z którego dokonuje „rejestracji”, do listy urządzeń zaufanych, to podczas kolejnej transakcji nie będzie musiał podawać kodu – wystarczy, że w ramach bramki płatniczej PayU wybierze opcję „Click to Pay”. Na ten moment rozwiązanie jest dostępne dla posiadaczy karty Mastercard.