Schabowy jest już passé. Mamy nowe danie narodowe

Codzienne Na wesoło Zakupy dołącz do dyskusji (72) 07.02.2020
Schabowy jest już passé. Mamy nowe danie narodowe

Jerzy Wilczek

Polskie danie narodowe? Niektórzy powiedzą, że to schabowy. Inni, że pierogi ruskie. Niektórzy natomiast się zgodzą, że pierogi, ale za to na pewno nie ruskie. Wygląda jednak na to, że prawda leży gdzie indziej. Bo tak naprawdę od kilku dekad zajadamy się głównie przysmakiem prosto z Włoch.

Na 9 lutego przypada Dzień Pizzy. Z tej okazji Pizza Portal postanowił zbadać, jak bardzo popularne jest to danie w Polsce. A okazało się, że bardzo popularne. Ba, pizza to właściwie już polskie danie narodowe!

Otóż bowiem według badań GfK Polonia w 2019 pizzę kupowało 60 proc. polskich gospodarstw domowych!

Nie tylko to świadczy jednak o naszej miłości do pizzy. Otóż na pytanie o to, do jakich lokali gastronomicznych chodzimy, aż 68 Polaków odpowiada „do pizzerii”. Tak przynajmniej wynika z badań sieci Makro. Dla porównania – do barów z kebabami godzi tylko 43 proc. mieszkańców naszego kraju.

Polskie danie narodowe z Włoch

Jak wylicza Pizza Portal, niemal 55 proc. zamówień online w Polsce dotyczy właśnie pizzy. To niezwykle dużo, bo przeganiamy tu nawet… ojczyznę pizzy. We Włoszech pizza stanowi ledwie 25 proc. zamówień. W Hiszpanii natomiast jeszcze mniej – 11 proc.

Czyżby więc Europa wcale tak bardzo nie kochała pizzy?

– W Szwecji i we Włoszech, podobnie jak w Polsce, pizza jest najchętniej wybieraną potrawą, natomiast w innych krajach europejskich często prym wiodą burgery, a dalej dania azjatyckie i lokalne – opowiada „Rzeczpospolitej” Piotr Kruszyński, prezes PizzaPortal.pl.

To wszystko może zaskakiwać. Tym bardziej że przecież przed 1989 rokiem pizza była u nas bardzo słabo znana. Ale może właśnie w tym tkwi sekret popularności tego dania nad Wisłą. Pizzerie zaczęły się u nas pojawiać w latach 90. i były od razu traktowane jako lokale znajdujące się jednak o szczebel (albo kilka szczebli) wyżej niż typowe fast foody.

Tak zresztą chyba pozostało do dzisiaj. Mało kto zdecyduje się na randkę czy rodzinny obiad w KFC czy McDonald’sie. Ale pizzeria? Czemu nie!

Zresztą o tym, że pizza jest przez nas traktowana nieco jak produkt premium, świadczą kolejne liczby. Jak wynika z analiz Pizza Portalu, średnie zamówienie dotyczące pizzy wynosi u nas 42,5 zł. A to jednak sporo więcej niż kosztuje przeciętny zestaw w McDonald’s.