Prezenty materialne? Powiedzmy sobie szczerze – trudno z nimi trafić i często lądują one na półce, a czasem są wystawiane na Allegro tuż po świętach. Nic dziwnego, że zdecydowanie wolimy prezenty w formie przeżyć. Tak przynajmniej wynika z ostatniego raportu firmy Klarna.
Jeszcze całkiem niedawno temu za idealne prezenty świąteczne uchodziły takie rzeczy, jak skarpetki czy sweter. Oczywiście sporo się zmieniło. Coraz zamożniejsze polskie społeczeństwo wręcza coraz droższe i coraz bardziej wyszukane prezenty. A może zbyt wyszukane?
Klarna podaje, że aż 70 proc. Polaków chciałoby dostać „doświadczenia” zamiast klasycznych upominków na święta. Niekoniecznie chodzi tu o zamówienie skoku na spadochronie. Wśród najbardziej pożądanych atrakcji znajdują się bilety do teatru lub kina (44 proc.), wizyta w SPA (37 proc.), nocleg w luksusowym hotelu (33 proc.), voucher do restauracji (30 proc.) oraz kurs związany z zainteresowaniami (23 proc).
Z badania wynika, że na razie połowa z nas daje takie „przeżyciowe” prezenty. Widać więc, że oczekujemy, że będziemy je dostawać – ale trochę boimy się je wręczać. Niesłusznie – lepiej dać coś, co będziemy pamiętać niż coś, co trafi na półkę, na śmietnik albo zostanie wystawione na Allegro.
Prezenty w formie przeżyć do dobry pomysł. Ale możemy zrobić coś jeszcze
Rośnie też popularność prezentów DIY. Rzecz jasna stworzenie takiego upominku to czasem spore wyzwanie – ale też taki prezent obdarowany zapewne doceni znacznie bardziej niż jakiś gadżet z Action czy Dealz.
Raport pokazuje, że prawie już 32 proc. Polaków wykonuje prezenty dla bliskich własnoręcznie. Ci, którzy podejmują taką inicjatywę, często decydują się na zrobienie swetrów, czapek czy szalików (wskazuje to 25 proc. ankietowanych), domowych przysmaków, takich jak pierniczki lub przetwory (39 proc.), a także biżuterii DYI (20 proc.). Takie własnoręcznie wykonane prezenty cieszą się największą popularnością wśród osób w wieku od 27 do 58 lat.
Własnoręcznie zrobione prezenty wymagają czasu i skupienia, natomiast pozwalają zaoszczędzić. I uniknąć stresu związanego z tym, czy kupiony prezent będzie w odpowiedniej cenie. Badanie pokazuje, że Polacy nie są zgodni, co do tego, ile mają kosztować prezenty. Największa grupa (19 proc.) planuje wydać w tym roku na upominki świąteczne pomiędzy 500 a 1 tys. zł.