Nowoczesność sklepów nierzadko utożsamiamy z ich wyglądem, ale to nie wszystko
Wnętrza w takich miejscach starzeją się bardzo szybko. Sklep otwarty dekadę temu może już lekko trącić myszką. To, jak się on prezentuje, jest oczywiście ważne, jednak w dzisiejszych czasach sklep bądź sieć handlowa powinny umożliwić robienie zakupów na miarę epoki, w której żyjemy. Choć brzmi to górnolotnie, w gruncie rzeczy chodzi o rozwiązania i technologie realnie dostępne dla detalistów i przyjazne dla przeciętnego Kowalskiego.
Click and Collect, elektroniczne etykiety cenowe, Scan&Go
Dogodna dla wielu osób wydaje się np. możliwość złożenia zamówienia w wybranym sklepie, a następnie odebrania go w ramach usługi Click and Collect.
Taka opcja pozwala zaoszczędzić sporo czasu nie tylko klientom, ale i pracownikom. Dzięki niej poświęcają bowiem mniej wysiłku na bezpośrednią obsługę.
Jeśli już natomiast idziemy do sklepu, to dobrze jest czuć się w nim pewnie co do tego, że kwota pobrana za towar przy kasie okaże się taka sama jak cena widoczna na półce. Żeby tak było, dany punkt musi wykorzystywać elektroniczne etykiety cenowe (ESL).
Bez tego rozwiązania, zwłaszcza w dużym sklepie, bardzo trudno zapanować nad nieustanną zmianą wydruków z kwotami, jakie płacimy za wybrane produkty.
Kolejnym dobrodziejstwem dla klientów, a także dla pracowników handlu, są szybkie zakupy z ominięciem kas w ramach usługi Scan&Go.
Umożliwia ona sczytywanie produktów własnym smartfonem lub sklepowym skanerem już na etapie wkładania ich do koszyka. Po wybraniu wszystkich towarów wystarczy za nie zapłacić przy specjalnym stanowisku – bez wyciągania ich z koszyka przy kasie.
Takie metody organizacji handlu nie są jeszcze powszechne, choć wiele sklepów i sieci stopniowo je wprowadza. Zwiększają one bowiem konkurencyjność.
Detaliści w cyfryzacji korzystają ze wsparcia partnerów technologicznych, zapewniających w tym zakresie kompleksowe usługi, takich jak Orange Polska,.
Nowoczesne systemy pozwalają na cięcie kosztów
W podejmowaniu decyzji o wykorzystaniu w handlu detalicznym technologii na miarę dzisiejszych czasów kluczowa jest świadomość tego, że to bardzo konkurencyjny rynek.
Często wykorzystuje niskie marże, zmaga się z wysokimi stałymi kosztami, koniecznością sprostania skomplikowanym regulacjom i kolejnymi podwyżkami płacy minimalnej.
A przecież wszystkie przedstawione rozwiązania znacząco odciążają pracowników, których zwykle jest za mało, i uwalniają ich czas na inne zadania. W dłuższej perspektywie pozwalają zatem sporo zaoszczędzić.
Stosunkowo tanie może być dla sklepu np. udostępnienie klientom odbioru zamówień składanych online. Elektroniczne etykiety cenowe czy usługa Scan&Go stanowią już znacznie większe wyzwania pod względem kosztów i logistyki. Warto jednak uzmysłowić sobie to, że koszty te i tak mogą być znikome np. w porównaniu z kompleksowym remontem, którego oczekujący wygody klienci wcale nie muszą przecież docenić.
Priorytetową rolę we wszystkich tych unowocześnieniach odgrywa dysponowanie przez sklep niezawodnym i bezpiecznym dostępem do internetu, zapewnionym przez sprawdzonego operatora, który umożliwia szybką transmisję danych.
Dogodny odbiór zamówienia złożonego online
Zaskakujące wydaje się to, że taką opcję oferują nieraz małe, prywatne punkty handlowe, a znacznie trudniej spotkać ją w dużych sieciach. Te pierwsze zresztą często nie posługują się fachową nazwą tej usługi, która brzmi Click and Collect.
Łączy ona zakupy wirtualne ze stacjonarnymi. Klient sam odbiera zamówienie, omijając koszty dostawy. Robi to o dowolnej porze we wskazanym przedziale czasowym lub nawet całodobowo. Z tytułu usługi nie ponosi żadnych dodatkowych wydatków albo są one symboliczne, obejmując tylko opakowanie.
W szczegółach zamawianie towarów z odbiorem może się różnić. Prywatne sklepy oferują zwykle wydanie artykułów bezpośrednio w nich w ciągu np. 24h.
Sieci handlowe nierzadko wzbogacają taką ofertę o zaprzyjaźnionych partnerów z siedzibą w dogodnych dla klientów lokalizacjach. Nieraz umożliwiają też odbiór zamówień bez udziału pracowników w skrytkach otwieranych kodem.
Na praktyce tej korzystają obie strony. Konsument, wybierając potrzebne towary online, oszczędza czas. Nie musi szukać ich w sklepie i prosić przy tym o pomoc personelu. Szczególnie przydaje się to przy okazji zakupu rzadziej nabywanych produktów, dostępnych na zamówienie. W takim przypadku działanie pracowników ogranicza się do przygotowania zamówionych towarów i ewentualnie wydania ich klientowi. Nie muszą ich nabijać na kasę, gdyż faktura lub paragon generują się automatycznie. W wyborze produktów klient też najczęściej radzi sobie sam, bazując na elektronicznych opisach.
Kluczem do wprowadzenia z sukcesem usługi Click and Collect jest wygodna aplikacja mobilna uzupełniona tradycyjnym e-sklepem. W obu przypadkach musi zostać wykorzystany zdalny system monitorowania stanów magazynowych, połączony z niezawodną siecią internetową.
W końcu klient, który przyjeżdża po towar, często opłacając go z góry, powinien mieć pewność, że kupuje realnie dostępne w sklepie produkty i że zostaną one dla niego przygotowane w wyznaczonym czasie.
W przypadku np. zakupów spożywczych usługa Click and Collect najczęściej polega na ich szybkim odbiorze przy wejściu. Zupełnie inaczej może ona jednak wyglądać w pozostałych branżach.
Dla przykładu w sklepach z odzieżą dogodna dla klientów bywa opcja przymiarki przed podjęciem ostatecznej decyzji o zakupie.
Usługa Click and Collect występuje, jak widać, w różnych wariantach. Jedną z jej odmian jest też błyskawiczne przygotowanie zamówienia do odbioru, np. w ciągu dwóch godzin od jego złożenia.
Elektroniczne cenówki gwarantują nam, ile zapłacimy za towar
Pracownicy sklepów mają wiele różnych obowiązków. Jednym z nich jest ciągła zmiana etykiet cenowych. Dyktują je m.in. inflacja, okazjonalne promocje, a także istniejące regulacje, w ramach których podnoszone lub obniżane są np. stawki VAT-u.
Korekta cen w sklepie każdorazowo stanowi ogromne przedsięwzięcie – zwłaszcza jeśli obejmuje cały asortyment.
Jeśli proces ten przeprowadzany jest ręcznie, to właściwie nigdzie, nawet w najlepiej zarządzanym miejscu, nie da się go wykonać bezbłędnie. A wszelkie uchybienia często wywołują u klientów frustrację.
Dodajmy, że zmiana jednej papierowej etykiety spokojnie może zająć minutę. W końcu zadanie to nie sprowadza się tylko do samego zastąpienia jednej cenówki inną. Etykietę trzeba przecież wydrukować i przyciąć, a produkt musi zostać poprawnie zlokalizowany.
Jeśli w sklepie mamy 1000 artykułów, to zmiana wszystkich cen może zająć tyle samo minut. Jak łatwo policzyć, gdyby do tego zadania został oddelegowany jeden pracownik, zajęłoby mu to niecałe 17 godzin, czyli ponad dwa dni.
Kiedy stosowane są etykiety elektroniczne, wszystko to dokonuje się automatycznie. Ponad dwudniowy wysiłek pracownika może więc zostać zastąpiony dosłownie jedną sekundą zmian zaprogramowanych w systemie.
Rzecz jasna, rozwiązanie to działa właściwie tylko wtedy, jeśli wdrażający je sklep korzysta z sieci internetowej.
Elektroniczne etykiety nie tylko odciążają personel, pozwalając mu skoncentrować się na innych zadaniach. Są także systemem docenianym przez klientów, którzy decydując się na wybór określonych produktów, chcą dysponować jasnymi informacjami o tym, ile za nie zapłacą.
Szybkie zakupy z ominięciem kas dzięki usłudze Scan&Go
Sporym problemem w wielu sklepach, zwłaszcza w dużych sieciach handlowych, są długie kolejki przy kasach, także tych samoobsługowych.
Choć takie kasy stanowią już same w sobie nowoczesne i dogodne dla wielu klientów rozwiązanie, to czymś jeszcze lepszym od nich jest sczytywanie produktów własnym smartfonem lub udostępnianym na czas zakupów urządzeniem. Umożliwia to usługa Scan&Go.
Obecnie żadna sieć handlowa w Polsce jeszcze w pełni nie wdrożyła jej we wszystkich sklepach, ale niektóre z nich już ją testują.
Scan&Go to przyszłość zakupów. Technologia ta pozwala na bieżąco podczas wkładania ich do koszyka sczytywać produkty, w tym także pieczywo, towary sprzedawane na wagę czy napoje.
Umożliwia również samodzielne wprowadzanie danych, np. o liczbie sztuk, ich korygowanie oraz rezygnowanie z wybranych towarów bez konieczności zatwierdzania przez pracownika.
Po zeskanowaniu wszystkich artykułów wystarczy podejść do specjalnego stanowiska przy kasie, sczytać kod i zapłacić. Wsparcie personelu jest przy tym niezbędne tylko w przypadku konieczności potwierdzenia wieku przy zakupach produktów, które tego wymagają.
Usługa Scan&Go, podobnie jak elektroniczne etykiety cenowe, znacznie odciąża pracowników. Dzięki jej zastosowaniu mogą oni zyskać więcej czasu na realizację innych zadań, takich jak np. wykładanie towaru czy osobisty kontakt z klientami.
Podobnie jak w przypadku elektronicznych cenówek implementacja usługi Scan&Go wymaga oczywiście niezawodnej sieci internetowej.
We wdrożeniu wszystkich tych systemów zaufanym partnerem jest Orange Polska
Firma ta nie już dawno nie jest tylko tradycyjnym operatorem telekomunikacyjnym. Dla swoich klientów biznesowych chce być i często jest już partnerem w kompleksowej cyfrowej transformacji. Dotyczy to także branży handlu detalicznego, co wprost przekłada się na zmiany widoczne w sklepach.
Orange Polska wraz z podmiotami wchodzącymi w skład Grupy Orange – Integrated Solutions, Bluesoft i Craftware stawia na rozwiązania zaprojektowane specjalnie dla konkretnych branż, choć bazowe oferty to oczywiście bezprzewodowe sieci 5G i światłowodowe. Jak to już wielokrotnie powiedzieliśmy, nowoczesny sklep musi dysponować odpowiedniej jakości infrastrukturą telekomunikacyjną – zarówno dla potrzeb wewnętrznych operacji, jak i dla klientów, niezależnie od tego, z usług jakiego operatora korzystają. Znakomita jakość internetu ułatwia w końcu robienie zakupów świadomym klientom, korzystającym w ich czasie z różnych aplikacji. Dlatego Orange umożliwia także wzmacnianie dostępnych w sklepach zasięgów innych operatorów.
Firma uzupełnia też sieci 5G i światłowody łączami radiowymi i satelitarnymi. Dzięki temu zapewnia stabilność i dobrą jakość internetu prawie we wszystkich lokalizacjach , niezależnie od warunków.
Kompetencje wszystkich spółek z Grupy Orange, wzmacniane licznymi partnerstwami technologicznymi, wzajemnie się uzupełniają i pozwalają tworzyć w pełni dopracowane rozwiązania dla firm z branży detalicznej.
Na przykład w przypadku implementacji elektronicznych etykiet cenowych Orange zapewnia możliwość sprawdzenia tej technologii w ramach modelu Proof of Concept. Pozwala on na wykonanie testów na niedużą skalę i weryfikację opłacalności tego rozwiązania. Dopiero po tym etapie nadchodzi czas na decyzję o pełnym wdrożeniu.
Dziś unowocześnienie sklepu to nie opcja, a konieczność
Choć przedstawione strategie i usługi nie funkcjonują jeszcze w handlu powszechnie, to już za jakiś czas mogą stać się standardem. W konkurencji o klienta zwyciężą ci, którzy w porę zauważą zmiany i przygotują się do nich jako pierwsi.
Kluczem do sprawnej reakcji na konieczność cyfryzacji świata handlu jest zaufany partner technologiczny. Orange Polska z powodzeniem pełni taką funkcję dla swoich klientów biznesowych i zapewnia detalistom wszechstronne wsparcie. Dzieki temu szybka i efektywna transformacja cyfrowa jest dla nich w zasięgu ręki.
Artykuł zawierał lokowanie Orange Polska