Polscy kierowcy coraz częściej wybierają samochody elektryczne. Prawodawcy, którzy jeszcze niedawno całą swoją uwagę skupiali na uregulowaniu kwestii e-hulajnóg, teraz zauważyli kolejną istotną lukę w prawie.
Okazuje się, że w 2022 roku wciąż brakuje podstaw prawnych, które pozwalałyby na zwrot pracownikom kosztów przejazdu w celach służbowych prywatnym autem elektrycznym lub hybrydowym.
Obecnie obowiązujące przepisy pomijają samochody elektryczne i hybrydy plug-in.
Kwestię ponoszenia kosztów w związku z podróżą służbową reguluje Kodeks pracy. Stanowi, że pracownikowi, który wykonuje na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza stałym miejscem pracy, należy zwrócić poniesione w związku z tym wydatki.
W zakresie warunków ustalania wspomnianej należności Kodeks odsyła do Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Ono z kolei wskazuje, że za zgodą pracodawcy, pracownik może odbyć delegację również samochodem prywatnym.
Jak w takim przypadku obliczyć ile pracodawca powinien „zwrócić” pracownikowi? Mnożymy ilość przejechanych kilometrów przez stawkę za jeden kilometr przebiegu. Tę kwotę ustala pracodawca, ale nie może być ona niższa, niż wskazana w przepisach ustawy o transporcie drogowym.
Samo założenie uszczegółowienia minimalnej stawki za kilometr przebiegu jest super. Chroni to pracownika przed sytuacją, w której pracodawca chcąc przyoszczędzić, zaniżyłby ją.
Pojawia się tu jednak problem, ponieważ zarówno przepisy ustawy, jak i wykonawczego rozporządzenia biorą pod uwagę jedynie pojazdy spalinowe.
Gdyby więc właściciele aut z napędem elektrycznym lub hybrydowym korzystali z nich także w pracy, teoretycznie nie mogliby liczyć na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową.
Czy możemy liczyć na uregulowanie?
Zdaje się, że brak legislacyjny zostanie wkrótce uzupełniony za sprawą posłów Koalicji Obywatelskiej. Wnieśli oni do Sejmu projekt zmiany ustawy o transporcie drogowym.
Uzasadnienie projektu wskazuje na czym ma polegać zmiana. W przepisie ustawy autorzy jednoznacznie wskazali, że pojazdy elektryczne i hybrydowe mogą być używane w celach służbowych. Zasady zwrotu kosztów przejazdu Minister ma zaś określić w rozporządzeniu, uwzględniając rodzaj pojazdu, moc elektryczną i pojemność silnika.
W piątek skierowano projekt do I czytania.