Największy wzrost cen dotyczy OC, które podrożało o 130 zł. Choć koszty eksploatacyjne również wzrosły, to na szczęście średnia cena wymiany oleju od dwóch lat spada, co nieco łagodzi obciążenie domowych budżetów kierowców.
Naprawy, opony i klimatyzacja coraz droższe
Największym pojedynczym kosztem dla kierowców w 2024 roku pozostaje naprawa usterek, która średnio wynosi 796 zł – o 74 zł więcej niż rok wcześniej. Podrożała także wymiana opon. Trzeba za nią zapłacić 194 zł, czyli o 32 zł więcej niż w 2023 roku. Serwis klimatyzacji kosztuje natomiast średnio 577 zł, o 14 zł więcej.
Chociaż poszczególne podwyżki wydają się niewielkie, ich suma mocno wpływa na ogólny wzrost kosztów utrzymania pojazdu.
Sprawdź polecane oferty
RRSO 21,36%
Spadające ceny wymiany oleju nieco łagodzą wzrost wydatków
Na tle rosnących kosztów pozytywną informacją jest spadek cen wymiany oleju. Jak wskazują dane z platformy Dobry Mechanik, średni koszt tej usługi maleje od 2022 roku. W 2023 roku kierowcy zapłacili za nią o 56 zł mniej.
Mimo że to tylko jedna z wielu składowych kosztów eksploatacji samochodu, to pokazuje ona, że nie wszystkie opłaty związane z użytkowaniem auta rosną równie dynamicznie.
BMW najdroższe w utrzymaniu, Toyota najtańsza
Nie wszystkie marki wiążą się z takimi samymi kosztami. Według Rankomat.pl najwięcej na utrzymanie samochodu wydają właściciele BMW. Naprawy aut tej marki są droższe o 93 zł od średniej krajowej, a ubezpieczenie OC kosztuje o 121 zł więcej.
Wyższe koszty ponoszą także posiadacze fordów (+41 zł), volkswagenów (+22 zł) i audi (+21 zł). Z kolei kierowcy toyoty mogą liczyć na najniższe opłaty. Ich samochody generują wydatki o 84 zł niższe od średniej. Podobnie właściciele peugeotów (-74 zł) i renault (-40 zł) mogą cieszyć się niższymi rachunkami.
Jeśli mechanik nie wykona swojej pracy jak należy, możesz reklamować usługę
Posiadanie samochodu wiąże się z koniecznością ponoszenia kosztów eksploatacyjnych, w tym ewentualnych napraw auta. Niestety czasami bywa tak, że mimo wysokich kosztów naprawa nie zostanie przeprowadzona jak należy. Nie warto od razu odpuszczać i godzić się z fuszerką oraz nieuzasadnionym poniesieniem wydatków. Lepiej złożyć reklamację.
Reklamacja naprawy u mechanika to formalne zgłoszenie niezadowolenia z jakości naprawy pojazdu oraz domaganie się rewizji usterki lub zwrotu kosztów usługi. Właściciel pojazdu ma prawo złożyć reklamację wtedy, gdy naprawa wykonana przez mechanika okazała się nieskuteczna, jeśli w jej wyniku doszło do kolejnych problemów z autem (motocyklem) lub gdy wykonane naprawy były niezgodne ze zleceniem, czyli np. gdy mechanik użył niewłaściwych materiałów (części) albo uszkodził je w wyniku nieumiejętnego, nieostrożnego postępowania.
Przed złożeniem reklamacji należy zebrać wszystkie dokumenty związane z naprawą: umowę pisemną (jeśli taką zawarliśmy), rachunek (fakturę) oraz inne potwierdzające skorzystanie z usług warsztatu. Jeśli klient stracił zaufanie do usługodawcy, zamiast rewizji naprawczej może zażądać zwrotu pieniędzy.