Inflacja i zmiana sytuacji ekonomicznej, spowodowana pandemią i wojną, miała wpływ na wiele aspektów naszego życia. Nie dziwi zatem fakt, że mogła ona spowodować zmianę nawyków także pośród kierowców. Duża część z nich postanowiła zrezygnować z planowanych lub nieoczekiwanych napraw samochodu. Z badania przeprowadzonego przez Otomoto.pl wynika, że najważniejszym powodem takiego stanu rzeczy była sytuacja ekonomiczna.

W ostatnim roku aż 45 proc. kierowców odpuściło naprawę swojego samochodu
Powodem takiego stanu rzeczy była oczywiście inflacja, a co za tym idzie wzrost cen usług. Jednak wielu kierowców zdecydowało się nie naprawiać swojego samochodu także z innego powodu – wzrostu cen części. Z badania opublikowanego przez Otomoto.pl wynika, że aż 45 proc. kierowców odpuściło w ostatnim roku wizytę w serwisie samochodowym. 18 proc. kierowców przełożyło wizytę w serwisie na inny termin, a 14 proc. z nich zdecydowało się ograniczyć budżet, przeznaczony na naprawę swojego samochodu.
Cena usługi to najważniejszy czynnik przy wyborze mechanika przez właścicieli samochodów
Bardzo niepokojące dane dotyczyły wskazania przez badanych najważniejszego czynnika, warunkującego skorzystanie z usług konkretnego warsztatu samochodowego. Aż 45 proc. ankietowanych wskazało na jeden, najważniejszy aspekt, czyli cenę usługi. Niepokojący jest także fakt, że wielu kierowców stawia cenę usługi powyżej jakości jej wykonania. Tylko 24 proc. kierowców wskazało na jakość, jako decydujący aspekt podczas wyboru konkretnego mechanika samochodowego.
Bez mechanika kierowcy nie radzą sobie z zakupem części do samochodu
Badanie Otomoto.pl pokazało także inny, ciekawy trend – 2/3 kierowców przyznaje, że bez mechanika nie decyduje się na zakup części do swojego samochodu, a często decyzje te podejmowane są razem z fachowcem. Tylko 33 proc. badanych przyznało, że są zaangażowani w wybór elementów eksploatacyjnych do swojego samochodu. Do najczęściej kupowanych samodzielnie przez kierowców części należą przede wszystkim opony, koła, wycieraczki, żarówki, filtry, oleje, akumulator czy elementy układu hamulcowego – tarcze hamulcowe lub klocki.
Polscy kierowcy kochają montować części używane w swoich pojazdach
Kierowcy w Polsce przyznają, że często i chętnie decydują się na montowanie używanych części w pojazdach – aż 79 proc. kierowców przyznało, że robi to regularnie. Ponadto wielu kierowców nie odróżnia części używanych od regenerowanych. Tylko 41 proc. użytkowników samochodów zna różnice pomiędzy nimi. Miłość do części używanych nie zmniejsza jednak chęci do montowania elementów nowych – aż 75 proc. kierowców deklaruje, że montaż nowych części przedłuża żywotność samochodu.
zobacz więcej:
03.07.2025 12:08, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 11:29, Mateusz Krakowski
03.07.2025 10:19, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
03.07.2025 8:42, Aleksandra Smusz
03.07.2025 7:01, Aleksandra Smusz
03.07.2025 6:53, Miłosz Magrzyk
03.07.2025 5:45, Miłosz Magrzyk
03.07.2025 4:43, Mariusz Lewandowski
02.07.2025 15:05, Jakub Kralka
02.07.2025 14:14, Katarzyna Zuba
02.07.2025 12:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 11:59, Mariusz Lewandowski
02.07.2025 11:23, Katarzyna Zuba
02.07.2025 10:16, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 9:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 8:49, Aleksandra Smusz
02.07.2025 7:58, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 7:08, Rafał Chabasiński
02.07.2025 6:05, Justyna Bieniek
02.07.2025 4:30, Mariusz Lewandowski
01.07.2025 21:10, Mariusz Lewandowski
01.07.2025 15:55, Justyna Bieniek