W Polsce branżą sklepową trzęsie kilka wielkich sieci: Lidl, Żabka, Biedronka czy Dino. Ale im wszystkim rośnie nowy konkurent: Auchan-Intermarché. To będzie specyficzny sojusz, który może sporo namieszać na tym rynku.
Gdy Polska ekscytuje się kolejnymi newsami o Biedronce czy Lidlu, wieści o pozostałych graczach często przechodzą bez większego echa. Czasem zupełnie niesłusznie – i to jest właśnie taki przypadek. Otóż podano, że Auchan Polska i Intermarché otrzymały niezbędną zgodę UOKiK-u na stworzenie „długoterminowego sojuszu zakupowego”, którego efektem będzie „powstanie nowego podmiotu”.
Na ten moment nie ma wieści, by połączenie oznaczało zapowiedź powstania nowej marki sklepów czy marketów. Na pewno powstanie jednak bardzo silny gracz.
Powstaje Auchan-Intermarché. Ale o co chodzi?
Jeśli nie wspólna marka, to co? „Zakres współpracy zakłada prowadzenie wspólnych negocjacji warunków zakupu produktów marek własnych, krajowych oraz międzynarodowych z wybranymi dostawcami dostarczającymi te artykuły bezpośrednio do każdej z sieci. Auchan oraz Intermarché nabywać będą także wspólnie towary oraz usługi na potrzeby prowadzenia własnej działalności” – podają firmy. Tłumacząc z korporacyjnego na polski – chodzi o to, by mieć lepszą pozycję negocjacyjną w rozmowach z dużymi firmami. Jak negocjacje prowadzi firma z 300 punktami to rzecz jasna może negocjować inne rabaty, niż ta, która ma ich 100.
„Intermarché i Auchan Polska będą równoprawnymi właścicielami nowo powstałego podmiotu prawnego, który jako centralna jednostka zakupowa reprezentować będzie obie sieci w rozmowach z kontrahentami” – podają również firmy.
Zarówno Auchan, jak i Intermarché, to doświadczeni gracze na polskim rynku. Ta pierwsza sieć zadebiutowała u nas w 1996 r. a druga – rok później. Jednak obie firmy nie podbiły polskiego rynku tak, jak bardziej agresywne sieciówki – np. Lidl czy Biedronka. Inna sprawa, że rynek handlowy mocno się zmienił – Polacy trochę zaczęli się odwracać od dużych super- czy hipermarketów, a takie ma przede wszystkim w swoim portfolio Auchan.
Sojusz dwóch jest natomiast jasnym sygnałem dla branży i dla klientów: mniejsi gracze nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa – i będą nadal walczyć o swoją pozycję. Na zatłoczonym, pełnym nowych rozwiązań i promocji rynku będzie więc jeszcze ciekawiej.