Ludzie kupują je bez umiaru. UOKiK prześwietli reklamy paraleków

Społeczeństwo Zdrowie Dołącz do dyskusji
Ludzie kupują je bez umiaru. UOKiK prześwietli reklamy paraleków

„Cudowne” suplementy diety, które pomagają zrzucić nawet do 8 kilogramów w miesiąc, wspierają układ trawienny, a nawet mogą pomóc w walce z chorobami takimi jak cukrzyca czy problemy z tarczycą – takie obietnice często spotykamy w reklamach. Niestety w rzeczywistości te „cudowne” preparaty są drogie i nieefektywne. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zmierza do zakończenia tego typu praktyk.

Problem z reklamami paraleków – reakcja UOKiK

UOKiK regularnie otrzymuje skargi od konsumentów, którzy zostali wprowadzeni w błąd przez tego typu reklamy. Niektóre z reklam produktów obiecywały „natychmiastowe wyleczenie” różnych chorób, ale okazywały się nieskuteczne. Co więcej, ceny tych specyfików były wygórowane, a „lekarze” polecający te produkty nie istnieli. Dodatkowo w wielu przypadkach konsumentom było trudno uzyskać informacje o przedsiębiorcy, który reklamował produkt, co utrudniało odstąpienie od umowy czy reklamację.

Odpowiedzialność wydawców za reklamy

UOKiK podkreśla, że odpowiedzialność za tego typu praktyki może spoczywać nie tylko na producentach i sprzedawcach, ale również na wydawcach, którzy umieszczają takie reklamy. Urząd rozpoczął już postępowanie wyjaśniające w tej sprawie. Na liście tych, którzy zostali wezwani do złożenia wyjaśnień, znalazły się Burda Media Polska, Corner Media, Grupa WM, Petstar, Polska Press, Wydawnictwo Bauer, Wydawnictwo Westa-Druk, ZPR Media.

Chcemy zwrócić uwagę wydawców na ważny problem społeczny. Sprawdzić, czy i w jaki sposób weryfikują reklamy przed publikacją, w jakich przypadkach odmawiają ich przyjęcia, dlaczego nie podają konsumentom danych reklamodawców, a także, dlaczego mimo otrzymywania skarg od czytelników – nadal zgadzają się na zamieszczanie tego rodzaju reklam. Liczymy w pierwszej kolejności na samoregulację branży wydawniczej i całkowite wyeliminowanie z gazet reklam wprowadzających w błąd schorowane lub starsze osoby. Dalsze kroki uzależniamy od postawy wydawnictw i podjętych przez nie działań zmierzających do wyeliminowania tych patologicznych przekazów. Jeśli będą niewystarczające lub powolne, wówczas wydawcy powinni spodziewać się dalszych działań z naszej strony – mówi Tomasz Chróstny, szef UOKiK.

Nie daj się oszukać

Nigdy nie zamawiaj produktów leczniczych z nieznanego źródła. Powinieneś być sceptyczny wobec reklam, które obiecują 100-proc. skuteczność w ciągu kilku tygodni. Zwracaj szczególną uwagę na to, kto jest sprzedawcą – czy podana jest nazwa firmy, forma organizacyjna czy może tylko numer telefonu. Pomocne może być sprawdzenie w internecie opinii na temat sprzedawcy. Jeśli nie korzystasz z internetu, poproś o pomoc kogoś bliskiego. Upewnij się, czy „autorytet”, który poleca produkt lub terapię, faktycznie istnieje. Zawsze sprawdź, czy suplement diety, który chcesz kupić, znajduje się w rejestrze prowadzonym przez Główny Inspektorat Sanitarny, a produkt o charakterze medycznym – w rejestrze produktów leczniczych.

Nie podejmuj pochopnych decyzji – daj sobie czas na konsultacje, na przykład z bliskimi czy lekarzem, i nie daj się namówić na zakup pod pretekstem, że promocja zaraz się skończy. Nie ufaj promocjom typu „kto pierwszy, ten lepszy” – to zwykle nic więcej jak próba wymuszenia szybkiej decyzji. Zwróć uwagę na warunki odstąpienia od umowy. Przed zakupem powinieneś znać adres, pod który powinno być odesłane oświadczenie o odstąpieniu oraz sam produkt. Jeśli decydujesz się na płatność przy dostawie, poproś kuriera o potwierdzenie przyjęcia płatności oraz dane nadawcy. W miarę możliwości wybieraj kontakty pisemne.

Pamiętaj, że możesz skorzystać z bezpłatnej pomocy prawnej, na przykład u miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Jeśli masz wątpliwości co do reklamy i właściwości suplementu diety, skontaktuj się z Głównym Inspektoratem Sanitarnym.