Jeśli planujesz lot na wakacje lub w dowolnym innym celu, koniecznie jeszcze przed wejściem do samolotu zapoznaj się ze swoimi prawami. Dzięki temu, jeżeli linie lotnicze w którymkolwiek momencie nie dopełnią swojego obowiązku względem pasażerów, mimo stresu i chaosu będziesz wiedział jak działać szybko i skutecznie.
O obowiązkach przewoźników informuje między innymi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Korzystając z danych zgromadzonych w informacji prasowej, przedstawiamy skrót najważniejszych zasad, a także odsyłamy do poprzednich artykułów w naszym portalu, w których szczegółowo omawialiśmy poszczególne kwestie.
Po pierwsze, dbajmy o bezpieczeństwo naszego bagażu, a jeśli coś się z nim stanie, egzekwujmy należność za zgubę. W przypadku przejazdów autokarem kierowca ma prawo omyłkowo wydać walizkę komu innemu, ale już podczas lotu samolotem, takie przypadki nie powinny mieć miejsca.
Sprawdź polecane oferty
RRSO 21,36%
Warto pamiętać, że aby uzyskać odszkodowanie (obecnie maksymalna kwota to 5918 zł), musimy udowodnić wartość straconych przedmiotów. W tym celu dobrze jest posiadać paragony na konkretne rzeczy, ale można też przed wyjazdem zwyczajnie sporządzić ich listę, a także zrobić zdjęcie otwartej walizki z widoczną zawartością. Nawet takie proste utrwalenie telefonem komórkowym pomoże w udowodnieniu tego jak cenny ładunek zgubiły linie lotnicze.
Zwracajmy także uwagę na regulamin konkretnego przewoźnika. Wielu z nich wyklucza odpowiedzialność np. za zagubioną drogą elektronikę czy biżuterię. Warto więc dodatkowo ubezpieczyć takie przedmioty lub umieścić je w bagażu podręcznym, który mamy stale na oku.
Gdy dojdzie już do zguby, wypełnianiem formularzy i rozpoczęciem procedury odzyskiwania należności zajmijmy się od razu, w najbliższym punkcie informacyjnym na lotnisku. Po więcej szczegółów odnośnie odzyskania straconego w locie bagażu, odsyłamy do osobnego artykułu.
Rekompensata należy nam się także wtedy, kiedy nasz lot zostanie opóźniony lub odwołany. Wystarczy, że samolot będzie się spóźniał o co najmniej 2 godziny. Wtedy pasażerom przysługuje bezpłatny posiłek i ewentualne zakwaterowanie w hotelu. Natomiast przy przesunięciu o co najmniej 5 godzin, możliwy jest zwrot kosztów biletu.
Co istotne, coraz częściej standardem jest uzyskiwanie przez prawników odszkodowań w wysokości od 250 do 600 euro za przylot do miejsca docelowego opóźniony o co najmniej 3 godziny. Dotychczasowe wyroki sądu pokazują, że w takiej sytuacji rekompensata finansowa jest bardzo prawdopodobnym rozwiązaniem.
Także w przypadku lotu całkowicie odwołanego, pasażerom przysługują podobne prawa. Mowa tu zarówno o wyżywieniu i zakwaterowaniu, jak i pieniężnym odszkodowaniu. Aby takie uzyskać, warto zwrócić się o pomoc, na przykład do prawników współpracujących z naszym portalem.
Co jeszcze może nam się przydać podczas lotu? Możemy z niezależnych od nas przyczyn nie być wpuszczeni na pokład samolotu. W takiej sytuacji mamy prawo do odpowiednich odszkodowań, ustalonych indywidualnie między pasażerem, a przewoźnikiem. Może to być rekompensata finansowa, alternatywny transport, zwrot kosztów biletu lub inne satysfakcjonujące rozwiązania.
Pamiętajmy także, że jeżeli nie rezerwujemy lotów samodzielnie, a za pośrednictwem biura podróży, w wielu przypadkach to właśnie ono odpowiada za nasze problemy. Jeżeli jednak to my jesteśmy odpowiedzialni za dochodzenie swoich praw, starajmy się od razu działać u przedstawiciela przewoźnika lub w punkcie informacyjnym na danym lotnisku. Prawo konsumenta pomaga tu w rekompensacie wszystkich przykrości spowodowanych źle świadczonymi usługami przewozowymi.
Problemy z prawem na wakacjach i w ogólnym transporcie, potrzebujesz pomocy prawnika? Z redakcją Bezprawnik.pl współpracuje zespół prawników specjalizujących się w poszczególnych dziedzinach, który solidnie, szybko i tanio pomoże rozwiązać Twój problem. Opisz go pod adresem e-mailowym [email protected], a otrzymasz bezpłatną wycenę rozwiązania sprawy.