Przedstawiamy garść praktycznych porad i praw, których każdy klient linii lotniczych powinien być świadomy.
Jeśli planujesz lot na wakacje lub w dowolnym innym celu, koniecznie jeszcze przed wejściem do samolotu zapoznaj się ze swoimi prawami. Dzięki temu, jeżeli linie lotnicze w którymkolwiek momencie nie dopełnią swojego obowiązku względem pasażerów, mimo stresu i chaosu będziesz wiedział jak działać szybko i skutecznie.
O obowiązkach przewoźników informuje między innymi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Korzystając z danych zgromadzonych w informacji prasowej, przedstawiamy skrót najważniejszych zasad, a także odsyłamy do poprzednich artykułów w naszym portalu, w których szczegółowo omawialiśmy poszczególne kwestie.
Po pierwsze, dbajmy o bezpieczeństwo naszego bagażu, a jeśli coś się z nim stanie, egzekwujmy należność za zgubę. W przypadku przejazdów autokarem kierowca ma prawo omyłkowo wydać walizkę komu innemu, ale już podczas lotu samolotem, takie przypadki nie powinny mieć miejsca.
Warto pamiętać, że aby uzyskać odszkodowanie (obecnie maksymalna kwota to 5918 zł), musimy udowodnić wartość straconych przedmiotów. W tym celu dobrze jest posiadać paragony na konkretne rzeczy, ale można też przed wyjazdem zwyczajnie sporządzić ich listę, a także zrobić zdjęcie otwartej walizki z widoczną zawartością. Nawet takie proste utrwalenie telefonem komórkowym pomoże w udowodnieniu tego jak cenny ładunek zgubiły linie lotnicze.
Zwracajmy także uwagę na regulamin konkretnego przewoźnika. Wielu z nich wyklucza odpowiedzialność np. za zagubioną drogą elektronikę czy biżuterię. Warto więc dodatkowo ubezpieczyć takie przedmioty lub umieścić je w bagażu podręcznym, który mamy stale na oku.
Gdy dojdzie już do zguby, wypełnianiem formularzy i rozpoczęciem procedury odzyskiwania należności zajmijmy się od razu, w najbliższym punkcie informacyjnym na lotnisku. Po więcej szczegółów odnośnie odzyskania straconego w locie bagażu, odsyłamy do osobnego artykułu.
Rekompensata należy nam się także wtedy, kiedy nasz lot zostanie opóźniony lub odwołany. Wystarczy, że samolot będzie się spóźniał o co najmniej 2 godziny. Wtedy pasażerom przysługuje bezpłatny posiłek i ewentualne zakwaterowanie w hotelu. Natomiast przy przesunięciu o co najmniej 5 godzin, możliwy jest zwrot kosztów biletu.
Co istotne, coraz częściej standardem jest uzyskiwanie przez prawników odszkodowań w wysokości od 250 do 600 euro za przylot do miejsca docelowego opóźniony o co najmniej 3 godziny. Dotychczasowe wyroki sądu pokazują, że w takiej sytuacji rekompensata finansowa jest bardzo prawdopodobnym rozwiązaniem.
Także w przypadku lotu całkowicie odwołanego, pasażerom przysługują podobne prawa. Mowa tu zarówno o wyżywieniu i zakwaterowaniu, jak i pieniężnym odszkodowaniu. Aby takie uzyskać, warto zwrócić się o pomoc, na przykład do prawników współpracujących z naszym portalem.
Co jeszcze może nam się przydać podczas lotu? Możemy z niezależnych od nas przyczyn nie być wpuszczeni na pokład samolotu. W takiej sytuacji mamy prawo do odpowiednich odszkodowań, ustalonych indywidualnie między pasażerem, a przewoźnikiem. Może to być rekompensata finansowa, alternatywny transport, zwrot kosztów biletu lub inne satysfakcjonujące rozwiązania.
Pamiętajmy także, że jeżeli nie rezerwujemy lotów samodzielnie, a za pośrednictwem biura podróży, w wielu przypadkach to właśnie ono odpowiada za nasze problemy. Jeżeli jednak to my jesteśmy odpowiedzialni za dochodzenie swoich praw, starajmy się od razu działać u przedstawiciela przewoźnika lub w punkcie informacyjnym na danym lotnisku. Prawo konsumenta pomaga tu w rekompensacie wszystkich przykrości spowodowanych źle świadczonymi usługami przewozowymi.
Problemy z prawem na wakacjach i w ogólnym transporcie, potrzebujesz pomocy prawnika? Z redakcją Bezprawnik.pl współpracuje zespół prawników specjalizujących się w poszczególnych dziedzinach, który solidnie, szybko i tanio pomoże rozwiązać Twój problem. Opisz go pod adresem e-mailowym kontakt@bezprawnik.pl, a otrzymasz bezpłatną wycenę rozwiązania sprawy.