UOKiK sprawdza czy przepadające środki z doładowań na kartę to rozwiązanie legalne

Gorące tematy Technologie Zakupy dołącz do dyskusji (37) 27.09.2016
UOKiK sprawdza czy przepadające środki z doładowań na kartę to rozwiązanie legalne

Maciej Lewczuk

Prezes UOKiK wszczął postępowanie wobec Orange Polska, P4, Polkomtel i T-Mobile Polska.

Operatorzy komórkowi w Polsce prześcigają się w coraz to bardziej pomysłowych kampaniach mających zachęcić potencjalnych klientów do wybrania ich ofert, przejścia od konkurencji, a także zachęcić nowych abonentów. Niestety w wielu przypadkach zniechęcają oni do siebie. Przez jedną z zasad operatorami Orange Polska, P4, Polkomtelem i T-Mobile Polska zainteresował się Prezes UOKiK.

„Telefony na kartę” na radarze UOKiK

Pewne zasady rozliczania środków na kontach numerów w abonamentach przedpłaconych (pre-paid) nie podobają się klientom kilku operatorów komórkowych. Przyznam, że sam, zajmując się testami telefonów i smartfonów korzystam z kart pre-paid różnych operatorów, aby dokładnie sprawdzić działanie niektórych funkcji tych urządzeń. Mnie też nie podoba się to, na co zwrócił uwagę także Prezes UOKiK.

Chodzi o środki na kontach pre-paid, których nie wykorzysta abonent w okresie rozliczeniowym. Jeśli nie uzupełni konta przed końcem tego okresu, to… środki przepadają! Sam straciłem tak kilkanaście złotych w ciągu pół roku, bo doładowywałem konto co 2-3 miesiące i nie wykorzystywałem ich w pełni.

Prezes UOKiK zauważył, że sama utrata środków to jedno, ale takie działania operatorów mogą wpływać na utrudnienie abonentom zmiany operatora. Wszystko z powodu obaw o utratę zgromadzonych na koncie środków. Podaje on też, że w innych krajach UE takie praktyki nie mają miejsca, dlatego wszczął postępowanie wobec Orange Polska, P4, Polkomtelowi i T-Mobile Polska.

Operatorzy mogą zacząć liczyć straty, bo albo zdecydują się zaprzestać nieuczciwych wobec abonentów praktyk, albo zostaną do tego zmuszeni na drodze prawnej, a dodatkowo może grozić im kara w wysokości do 10 proc. obrotu, jaki firma osiągnęła w roku poprzedzającym ten, w którym nałożono karę.

Jeśli masz problemy związane z operatorami telekomunikacyjnymi, komórkowymi, internetowymi, a także wszelkich innych, w których chciał(a)byś uzyskać poradę prawnika, możesz skontaktować się z redakcją Bezprawnik.pl. Współpracuje z nią zespół osób specjalizujących się w poszczególnych dziedzinach, który solidnie, szybko i tanio pomoże rozwiązać Twój problem. Opisz go pod adresem e-mailowym kontakt@bezprawnik.pl, a otrzymasz bezpłatną wycenę rozwiązania sprawy.

37 odpowiedzi na “UOKiK sprawdza czy przepadające środki z doładowań na kartę to rozwiązanie legalne”

  1. „Operatorzy mogą zacząć liczyć straty, bo albo zdecydują się zaprzestać nieuczciwych wobec abonentów praktyk”

    A to postępowanie się już zakończyło czy drogi autorze sam z Siebie stwierdziłeś, że praktyki są nieuczciwe?

    „Podaje on też, że w innych krajach UE takie praktyki nie mają miejsca”

    A prezes UOKiK podaje też przykłady krajów UE u których takie praktyki są powszechne czy tylko opiera się na tych 5 krajach które mu pasują?

    „Jeśli nie uzupełni konta przed końcem tego okresu, to… środki przepadają!”

    Olaboga… a czy tak się nie działo odkąd oferty prepaid istnieją na polskim rynku?

    • a czy ja dobrze kojarze, ze ty jestes pracownikiem orange?
      nie uwazasz, ze uczciwiej byloby zaznaczac takie informacje w dyskusji dotyczacej twojego pracodawcy?

      • No przecież nigdy z tego tajemnicy nie robiłem. Kto regularnie bierze udział w dyskusjach o tym wie. Czego zresztą jesteś dowodem :)

      • To może każdy z nas powinien zaznaczać gdzie pracuje i jakiego jest wyznania oraz jakie ma skłonności (polityczne też).

    • Heh. To trzeba zakończyć postępowanie, żeby stwierdzić, że przywłaszczanie nie swoich pieniędzy jest nieuczciwe? Ciekawych czasów dożyliśmy… Natomiast faktem jest, że jak prostować, to wszystkich, a nie tylko największych. A UOKiK lubi telekomy z prostego powodu – poziom bezczelności i robienia sobie jaj z klientów jest w nich tak ogromny, że zawsze się coś „fajnego” znajdzie ;)

      • „To trzeba zakończyć postępowanie, żeby stwierdzić, że przywłaszczanie nie swoich pieniędzy jest nieuczciwe?”

        1. Sądziłem do tej pory że winę orzeka się po zakończonym procesie a nie przed jego rozpoczęciem. Dla Ciebie to ciekawe czasy a dla mnie norma w państwie prawa.
        2.Przecież nikt ich nie przywlaszczyl. Sam je w sposób nie przymuszony wpłaciłes.

    • troche nie na temat, z pakietem jest na z pudelkiem ciastek. kupuje cale, ale jesli nie zjem wszystkich przed uplywem terminu przydatnosci do spozycia, to jakby nie problem/wina dostawcy/prodycenta ciastek

      tu nie ma mowy o pakietach, bo te kupujesz z wlasnej nieprzymuszonej woli.
      chodzi o zwykle doladowania, ktore (czasem niektorym) odkladaja sie na gorke np. doladowuje co miesiac za 5pln zeby nie stracic waznosci konta, ale dzwonie (darmowo) tylko w ramach jednej sieci, wiec te comiesięczne 5pln odklada mi sie na koncie.
      Jesli nie doladuje na czas albo bede chcial przeniesc numer do innego operatora, to te moje zebrane i niewykorzystane pieniadze przepadna.
      I pojawia sie pytanie, dlaczego maja przepasc?

  2. Korzystam z pre-paidowego Play on line a w domu mam Wi-Fi innego operatora, więc nawet promocyjnego pakietu po doładowaniu nie wykorzystuję i zawsze zostają mi środki z doładowania, które są blokowane – w ten sposób mam obecnie ponad 350 PLN, które akurat jutro zostaną zablokowane jeśli nie doładuję konta.
    To chyba jest nieuczciwe i nieważne od ilu lat taka kradzież trwa – dobrze, że wreszcie ktoś to zauważył i próbuje coś zrobić.
    Trzymam kciuki za UOKIK.

  3. Zabrakło tu prostej rzeczy – czy waszym zdaniem jest to zgodne z prawem. Moim zdaniem tak. Jeśli straciłeś środki, to wyłącz, ale jak na prawnika, który powinien znać regulamin oferty, wykazałes się wyjątkową ignorancja, zaś pisząc ten artykuł, arogancja. Albo bowiem korzystałes z jakiejś beznadziejnej oferty, albo nie chciało Ci się włączyć Konta Ważnego rok lub podobnej usługi, która świadczy każdy oprócz Tmobile.

  4. Ja jestem posiadaczem karty brytyjskiego operatora O2. Nigdy nie było takiej sytuacji, że byłem zmuszony do doładowania konta w danym terminie pod rygorem utraty środków. Wręcz przeciwnie, byłem namawiany do doładowania konta za pomocą różnych promocji – np. jeśli doładuję kartę za 10 funtów to dostanę 500 minut darmowych itp. Ponadto, od kwot doładowań, co trzy miesiące dostawałem premię 2 – 3 funty na konto do wykorzystania. Obecnie nie używam tej karty od 3 lat, a nadal jest ona czynna i posiada środki. Widać przepaść pomiędzy podejściem do klienta.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *