Pod lupą urzędników UOKiK znalazła się oferta dostęp do telewizji, telefonu i internetu, reklamowa hasłem "Wszystko za 10 zł", m.in. w postaci takiego klipu:
Jak poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swojej stronie internetowej:
Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte w grudniu 2015 r. w związku ze stałym monitorowaniem przez UOKiK przekazów reklamowych. Spółka Vectra jest ogólnopolskim przedsiębiorcą telekomunikacyjnym. Świadczy m.in. usługi dostępu do telewizji kablowej, internetu i telefonii stacjonarnej. Od września do grudnia 2015 r. przedsiębiorca prowadził kampanię reklamową Wszystko za 10 zł. Reklamy telewizyjne, radiowe i internetowe, a także m. in. billboardy, ulotki, banery na budynkach wyraźnie informowały, że spółka oferuję każdą z usług za 10 zł.
Przykładem może być 30-sekundowa reklama radiowa. Na początku aktor powtarza kilkanaście razy „10 złotych”. Następnie lektor mówi: Wszystko w Vectrze masz za dychę! Telewizja, 182 kanały z nagrywarką, Internet – 150 megabitów, rozmowy bez limitu, filmy i seriale na komórce i tablecie. Odwiedź najbliższy salon lub zadzwoń.
Półtora roku - tyle czasu musiało upłynąć, aby UOKiK ukarał Vectrę
O wątpliwościach UOKiK pisaliśmy blisko półtora roku temu, bo tyle czasu trwało urzędnicze postępowanie, wskazując jednocześnie na nieuczciwe zagrywki operatora:
Sprawdź polecane oferty
RRSO 21,36%
Czekamy na decyzję Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jednak już zanim taka zapadnie, możemy stwierdzić że działania Vectry, nawet jeśli nie zostaną uznane za nieuczciwe praktyki rynkowe, są dla klientów zwyczajnie mylące.
Urząd potwierdził to, o czym pisaliśmy: rzeczywiste koszty usług były wyższe, bo promocyjna cena (wynosząca faktycznie 10 zł za jedną usługę) obowiązywała jedynie przez dwa lub trzy miesiące. W związku z uznaniem działań Vectry za nieuczciwe i godzące w interesy klientów, spółka będzie musiał m.in. trzykrotnie wyemitować w telewizji minimum 15-sekundowe oświadczenia, że reklamy (jak ta zamieszczona na początku wpisu) wprowadzały konsumentów w błąd. A co zyskają klienci?
UOKIK ukarał Vectrę - klienci dostaną rekompensaty
Zgodnie z treścią komunikatu UOKiK, zarówno byli, jak i obecni klienci operatora zyskają odpowiednie rekompensaty. Jakie?
- Obecni klienci – będą mogli wybrać jedną z dwóch opcji:
- 3 miesiące korzystania z dodatkowego pakiet do każdej usługi, z której korzystają (pakiet premium do telewizji, zwiększenie transmisji danych do internetu stacjonarnego, dodatkowe minuty do telefonii stacjonarnej lub mobilnej (wraz z kartą SIM), dodatkowy pakiet Internetu mobilnego wraz z kartą SIM), albo
- uzyskać rabat 10 zł przez 3 miesiące na każdą z używanych usług.
- Byli klienci – otrzymają 30 zł za każda usługę, którą zakupili w ramach promocji.
Obecni i byli abonenci Vectry otrzymają pismo z informacją o rekompensacie. Obecni klienci zostaną ponadto poinformowani o możliwości wyboru jednej z opcji (usługa lub rabat). Jeśli nie dokonają wyboru, automatycznie zostaną beneficjentami opcji nr 1, czyli dodatkowej usługi.
UOKiK ostatnimi działaniami, o których informowaliśmy na Bezprawniku, m.in.:
pokazuje, że wielkie korporacje (i nie tylko one) powinny być uczciwe wobec konsumentów. Gra nie fair, jak widać, nie bardzo się opłaca.