UOKiK ukarał Vectrę – jedną z największych kablówek w kraju – za kampanię promocyjną „Wszystko za 10 zł”. W opinii Urzędu, wprowadzała ona w błąd konsumentów sugerując, że taka cena utrzymuje się przez cały czas trwania umowy, co nie miało miejsca. Co na decyzji UOKiK zyskają klienci operatora?
Pod lupą urzędników UOKiK znalazła się oferta dostęp do telewizji, telefonu i internetu, reklamowa hasłem „Wszystko za 10 zł”, m.in. w postaci takiego klipu:
Jak poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swojej stronie internetowej:
Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte w grudniu 2015 r. w związku ze stałym monitorowaniem przez UOKiK przekazów reklamowych. Spółka Vectra jest ogólnopolskim przedsiębiorcą telekomunikacyjnym. Świadczy m.in. usługi dostępu do telewizji kablowej, internetu i telefonii stacjonarnej. Od września do grudnia 2015 r. przedsiębiorca prowadził kampanię reklamową Wszystko za 10 zł. Reklamy telewizyjne, radiowe i internetowe, a także m. in. billboardy, ulotki, banery na budynkach wyraźnie informowały, że spółka oferuję każdą z usług za 10 zł.
Przykładem może być 30-sekundowa reklama radiowa. Na początku aktor powtarza kilkanaście razy „10 złotych”. Następnie lektor mówi: Wszystko w Vectrze masz za dychę! Telewizja, 182 kanały z nagrywarką, Internet – 150 megabitów, rozmowy bez limitu, filmy i seriale na komórce i tablecie. Odwiedź najbliższy salon lub zadzwoń.
Półtora roku – tyle czasu musiało upłynąć, aby UOKiK ukarał Vectrę
O wątpliwościach UOKiK pisaliśmy blisko półtora roku temu, bo tyle czasu trwało urzędnicze postępowanie, wskazując jednocześnie na nieuczciwe zagrywki operatora:
Czekamy na decyzję Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jednak już zanim taka zapadnie, możemy stwierdzić że działania Vectry, nawet jeśli nie zostaną uznane za nieuczciwe praktyki rynkowe, są dla klientów zwyczajnie mylące.
Urząd potwierdził to, o czym pisaliśmy: rzeczywiste koszty usług były wyższe, bo promocyjna cena (wynosząca faktycznie 10 zł za jedną usługę) obowiązywała jedynie przez dwa lub trzy miesiące. W związku z uznaniem działań Vectry za nieuczciwe i godzące w interesy klientów, spółka będzie musiał m.in. trzykrotnie wyemitować w telewizji minimum 15-sekundowe oświadczenia, że reklamy (jak ta zamieszczona na początku wpisu) wprowadzały konsumentów w błąd. A co zyskają klienci?
UOKIK ukarał Vectrę – klienci dostaną rekompensaty
Zgodnie z treścią komunikatu UOKiK, zarówno byli, jak i obecni klienci operatora zyskają odpowiednie rekompensaty. Jakie?
- Obecni klienci – będą mogli wybrać jedną z dwóch opcji:
- 3 miesiące korzystania z dodatkowego pakiet do każdej usługi, z której korzystają (pakiet premium do telewizji, zwiększenie transmisji danych do internetu stacjonarnego, dodatkowe minuty do telefonii stacjonarnej lub mobilnej (wraz z kartą SIM), dodatkowy pakiet Internetu mobilnego wraz z kartą SIM), albo
- uzyskać rabat 10 zł przez 3 miesiące na każdą z używanych usług.
- Byli klienci – otrzymają 30 zł za każda usługę, którą zakupili w ramach promocji.
Obecni i byli abonenci Vectry otrzymają pismo z informacją o rekompensacie. Obecni klienci zostaną ponadto poinformowani o możliwości wyboru jednej z opcji (usługa lub rabat). Jeśli nie dokonają wyboru, automatycznie zostaną beneficjentami opcji nr 1, czyli dodatkowej usługi.
UOKiK ostatnimi działaniami, o których informowaliśmy na Bezprawniku, m.in.:
- UOKiK najsurowszy w historii wobec Telefonii Polska Razem. Dzwonili i udawali TePsę, Orange, Netię…
- T-Mobile (i chyba nie tylko oni) bezprawnie włącza „Granie na Czekanie”? UOKiK mówi: sprawdzam
- Volkswagen zapłaci za Dieselgate również w Polsce? UOKiK wszczął postępowanie przeciwko koncernowi
- Orange się doigrało, 30 milionów kary za przedłużanie umów bez wyraźnej zgody klientów
pokazuje, że wielkie korporacje (i nie tylko one) powinny być uczciwe wobec konsumentów. Gra nie fair, jak widać, nie bardzo się opłaca.