Od 1 kwietnia nie zarejestrujesz samochodu bez modułu eCall

Gorące tematy Moto dołącz do dyskusji (84) 24.03.2018
Od 1 kwietnia nie zarejestrujesz samochodu bez modułu eCall

Joanna Buchwałd-Musińska

Europejski system szybkiego zawiadamiania o wypadkach drogowych będzie musiał być częścią każdego samochodu zarejestrowanego w Polsce od 1 kwietnia 2018 r. System eCall ma zapewnić szybką reakcję służb ratunkowych po zdarzeniach drogowych.

Co to jest eCall?

To ogólnoeuropejski system automatycznego lub manualnego powiadamiania o wypadkach drogowych, zgodny z inicjatywą eSafety. ECall aktywuje się automatycznie po zderzeniu pojazdu dzięki odpowiednio umiejscowionym czujnikom. Za pośrednictwem technologii GPS wysyła pod numer 112 komunikat o wypadku, w którym zawarte są podstawowe wiadomości: miejsce zdarzenia, czas, kierunek jazdy, dane identyfikacyjne (np. nr VIN, rodzaj paliwa) oraz informacje o liczbie podróżujących pasażerów. Z założenia ma mieć fundamentalne znacznie dla reakcji służb ratowniczych, które niejednokrotnie nie docierają na miejsce zdarzenia na czas.

Czy eCall można wyłączyć?

W przeciwieństwie do opiekuna OnStar, eCall nie będzie miał funkcji umożliwiającej jego wyłączenie. Jednocześnie warto mieć świadomość, że system przez cały czas jest uśpiony i uaktywnia się tylko przy zdarzeniu drogowym, bądź uruchomiony manualnie. Nie służy więc do kontrolowania kierowców, nie monitoruje również tras pojazdów, będzie zatem bezużyteczny w przypadku kradzieży samochodu. ECall spełnia wyłącznie funkcję informacyjną.

Czy można samodzielnie zamontować eCall?

Można. Jest to niewielki, przypominający ładowarkę, moduł, wymagający zasilania z gniazda zapalniczki, możliwy do zamontowania nawet w samochodach starszych. W retrofit eCall Boscha, bo o nim mowa, umieszczono bluetooth oraz szereg czujników z mikrokontrolerem. Moduł poddaje analizie rozmaite parametry jazdy, na podstawie których ustala styl jazdy osoby prowadzącej samochód. Za pośrednictwem bluetooth komunikuje się z telefonem kierowcy i w razie wypadku jest w stanie wezwać pomoc. Niestety do prawidłowego działania modułu niezbędna jest stała łączność bluetooth. Urządzenie Boscha nie zawiera, bowiem, ani modemu, ani karty SIM, jeśli więc kierowca nie uaktywni bluetooth w telefonie, system nie zadziała. Jak tłumaczy Tomasz Okurowski:

„Sprzęt wyposażono w czujnik przyśpieszenia czyli 3 osiowy akcelerometr. Oprócz niego jest również sensor temperatury. Oba dostarczają danych, które są na bieżąco analizowane, by ocenić czy doszło do wypadku. W przypadku, gdy zostaną zarejestrowane duże przeciążenia (spore ryzyko wypadku), to wówczas moduł przekaże sygnał do aplikacji w smartfonie. Ta zaś natychmiast wyśle informacje do centrum alarmowego.”

Od 1 kwietnia eCall obowiązkowy

Dzięki nowelizacji Prawa telekomunikacyjnego oraz Ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym, po wielu latach rząd dostosował w końcu przepisy umożliwiające wprowadzenie eCall. Ostatecznie od 1 kwietnia tego roku wszystkie nowo zarejestrowane samochody, dopuszczone do użytku po 1.04.2018 r., o homologacji M1 (pojazdy mające nie więcej niż osiem miejsc siedzących poza miejscem siedzącym kierowcy) i N1 (pojazdy o masie maksymalnej nieprzekraczającej 3,5 tony) będą musiały posiadać przedmiotowy system. Wszystkie samochody dopuszczone do użytku przed 1.04.2018 r. nie muszą obligatoryjnie posiadać modułu.

Czy obsługa eCall jest płatna?

Obsługa modułu jest bezpłatna. Fabrycznie montowany eCall posiada zintegrowaną kartę SIM, gotową do użycia. W przypadku zdarzenia drogowego eCall łączy się z operatorem numeru alarmowego 112. Dyspozytor wykonuje połączenie, a w przypadku braku reakcji wysyła na miejsce zdarzenia służby ratunkowe.

Czy eCall zmniejszy liczbę ofiar na drodze?

Według statystyk eCall pozwala uniknąć śmierci nawet 2,5 tys. osób rocznie. Adam Pietrzak, specjalista do spraw ratownictwa medycznego, twierdzi jednak, że struktury ratownicze w Polsce nie są jeszcze przystosowane do obsługi takiej ilości potencjalnych wezwań: „Przy tej ilości sił i środków jeszcze długo nie będziemy gotowi”.

84 odpowiedzi na “Od 1 kwietnia nie zarejestrujesz samochodu bez modułu eCall”

  1. Albo to zmniejszy ilość aut sprowadzanych, albo zadziała zasada, że ktoś kupi ten moduł dopinany do gniazda zapalniczki, zarejestruje i potem go wypnie.

        • ale dopuszczone do użytku po 01.04.2018r. Czyli jeżeli ktoś sprowadzi sobie pojazd który był użytkowany wcześniej to nie będzie musiał.
          Chodzi o samochody wyprodukowane po 01.04.2018r.
          Ja to tak rozumiem.

          • …a czy cokolwiek w polskich „prawach i rozporządzeniach” jest zrozumiałe? Ten nasz parlamentarny i rządowy „ruch amatorski z kołem gospodyń wiejskich w tle” jeszcze niczego zrozumiałego nie wytworzył.

    • Dotyczy to aut wyprodukowanych po 1. kwietnia. Bez tego producent nie otrzyma homologacji i nie będzie mógł sprzedać takiego auta w Unii.
      Tak było z pasami czy ABSem.

      • Ja to już zgłupiałem jedni piszą że każdy samochód który będziemy rejestrować jedni że dopiero ten który będzie wyprodukowany po 1 kwietnia

        • Wiesz jak jest gdy kobiety coś opisują.
          Jadą na około tematu ile się da aż w końcu same się gubią i głupieją. ;)

  2. Na polskich dziurawych drogach eCall będzie się wlączał trzy razy dziennie przed jedzeniem co pół godziny. System 112 zatka się w pierwszym dniu. A poza tym: wszyscy w polskich władzach są zdrowi?

    • „wszyscy w polskich władzach są zdrowi?” – zdrowi zdrowi,ktoś przecież za ten obowiązek pewnie słono zapłacił gdzie trzeba,a za jego naruszanie będzie można przecież wymierzać kary pieniężne które trafią do budżetu.

      Rząd nie jest chory,po prostu jak każdy rząd który mieliśmy jest nadal wrogi obywatelom i zbójecki w swej naturze.

    • No nie wiem,czy na prima aprilis. W PRL-bis zwanym dla niepoznaki III RP czy już „czwartą RP” WSZYSTKO JEST MOŻLIWE.
      No… może poza abdykacją Kaczyńskiego.

      • Nie rozumiem co ma wspólnego Twoje i innych bezpieczeństwo (dzieki systemowi wprowadzanemu w EU – przeciw ABS,SRS i innym takim podobnym skrótom też protestowałes??) z Kaczyńskim, który jest niczym w obecnym rządzie, wiec z czego miałby abdykować??

  3. Co z tego że taki system będzie, skoro do poprawnego działania potrzebna jest komórka z BT.
    A każdy zdrowo myślący człowiek BT wyłącza bo to dziurawi bezpieczeństwo (przynajmniej smartfonów).

    • Moduł eCall ma własną kartę SIM. Wystarczy fabryczny zestaw głośnomówiący w aucie. W 2018 roku to chyba nie aż taki luksus dla przeciętnego Kowalskiego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *