Spóźnienia samolotów nie zdarzają się często. Jeżeli jednak taka sytuacja nastąpi, pasażerowie mogą liczyć na spore odszkodowania. Mówimy tu o takich zobowiązaniach jak zapewnienie noclegu, czy wypłata kwoty 600 euro. Należy tylko znać i egzekwować swoje prawa.

Choć firmy przewozowe dokładają wszelkich starań, żeby loty odbywały się bez zakłóceń, zdarza im się czasem „wypuścić” samolot z poślizgiem. Pasażerowie, który oczekują na hali odlotów (lub siedzą w kabinie niecierpliwiąc się przed lądowaniem) mają sporo atutów po swojej stronie. Wystarczy, że opóźnienie wyniesie 2 godziny dla lotu do 1500 km, 3 godziny dla lotów między 1500 – 3500 km oraz 4 godziny dla wszystkich innych lotów.

Przede wszystkim, niezbędnym działaniem ze strony linii lotniczych jest zapewnienie posiłków i napojów w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania, a także noclegu w hotelu (wraz z dojazdem) jeżeli należy czekać przez całą noc. Poza tym, przewoźnik musi umożliwić dwie rozmowy telefoniczne, a także możliwość wysłania faksu lub e-maila.

Oczywiście, istnieją też odpłatności pieniężne. We wspomnianych wcześniej przedziałach dystansowych obowiązują odpowiednio zwroty w wysokości 250, 400 i 600 Euro. Jeżeli jednak zaproponowana zostanie zmiana lotu, co umożliwi skrócenie czasu oczekiwania poniżej „rekompensowanego okresu”, wtedy kwota odszkodowania zmniejszana jest o 50%. Należy też pamiętać, że w przypadku przeniesienia pasażera do wyższej klasy, nie można żądać od niego żadnych dopłat.]

Naturalnie, linie lotnicze próbują wykpić się od przepisów, definiując samowolnie np. czas wylądowania. Wbrew pozorom, nie jest to jednak moment zetknięcia się kół z płytą lotniska, a godzina otwarcia się drzwi samolotu i umożliwienia pasażerom wyjścia lub wejścia na podkład.

Ekspert z działu prawnego Bezprawnik.pl podpowiada:

Odszkodowania za opóźniony lot wchodzą powoli do pewnego „standardu” usług prawnych. Pracę prawników niewątpliwie ułatwił też wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 2014 roku, który w sposób jednoznaczny opowiedział się po stronie pasażerów, w związku z czym możliwości linii lotniczych w kwestii kreatywnego operowania definicjami są ograniczone.

Dobrym pomysłem może być zebranie współpasażerów spóźnialskiego lotu i wystosowanie pozwu zbiorowego.

Odszkodowania za opóźnione loty zaczynają być jednak na tyle standardowymi „usługami”, że coraz częściej linie lotnicze godzą się na stawiane warunki, nie decydując się nawet na sądowe konfrontacje.

Jeżeli jednak nie wiecie jak zabrać się do sporządzania oficjalnej dokumentacji lub nie jesteście pewni jaka rekompensata się Wam należy, zachęcamy do kontaktu z naszymi doradcami, poprzez e-mail skierowany na adres kontakt@bezprawnik.pl .