Krakowski Zarząd Zieleni wydał 50 tysięcy złotych
Na blogu "Krowoderska.pl" w jednym z tekstów z cyklu "Krakowski rejestr umów" przeczytać można o dosyć kontrowersyjnej historii. Krakowski Zarząd Zieleni wydał 50 tysięcy złotych (konkretnie 52 275 zł) na prezentację składającą się z 56 slajdów (wraz ze scenariuszem), a także "około minutowe" wideo. Prezentacja miała zostać zrobiona w PowerPoincie, ewentualnie w applowskim programie Keynote z pakietu iWorks.
Umowa została zawarta w sierpniu, a także wyznaczono krótki termin wykonania. Dokumenty zostały podpisane przez strony 19 sierpnia, zaś termin dostarczenia wskazano na 23 sierpnia. Łatwo policzyć, że wykonawca miał na sporządzenie prezentacji i stworzenie wideo zaledwie cztery dni.
Powyższe materiały miały zostać przedstawione podczas konkursu na Zieloną Stolicę Europy 2023, wobec którego tłumaczono, że jest on:
Sprawdź polecane oferty
RRSO 21,36%
wielką szansą dla Miasta i jego mieszkańców na wzmocnienie podejmowanych działań proekologicznych. Stanowi również doskonałą przestrzeń dla formułowania wizji proklimatycznych Miasta, a tym samym formą deklaratywnej gwarancji kolejnych, nowych działań w tym zakresie.
Finalnie projekt został oczywiście wykonany, prezentacja miała 56 slajdów, a jeden z nich stanowiło wideo trwające minutę i 26 sekund.
Duży skandal?
Przedstawiciele źródłowego serwisu usiłowali skontaktować się z dyrektorem krakowskiego Zarządu Zieleni, ale odmówiono spotkania, argumentując, że jest on zbyt zajęty. Powyższe generalnie w sieci przedstawia się w swego rodzaju atmosferze skandalu, a przynajmniej daleko idących wątpliwości. Czy słusznie? Oczywiście jednoznacznie odpowiedzieć nie można, szczególnie opierając się o same doniesienia medialne, ale sprawa może wydać się kontrowersyjna.
Jeżeli chodzi o samą cenę usługi, to około 50 tys. złotych może wydać się ceną "z sufitu", ale raczej dla kogoś, kto nie zdaje sobie sprawy z realiów rynku w zakresie twórczości marketingowej. Szczególnie tej elektronicznej. Portal "inwestycje.pl" rok temu zebrał przeciętne koszta produkcji prezentacji i materiałów wideo. Stąd też można uznać, że sama prezentacja multimedialna od 1 do 10 minut kosztować może nawet do 30 tysięcy złotych, podobnie z minutowym wideo.
Oczywiście różnica jest znaczna w kontekście tego, czy chodzi o produkcję półamatorską, profesjonalną, czy wręcz telewizyjną. Niemniej zwracam uwagę na fakt, że tego rodzaju projekty mogą być tanie, ale mogą być i bardzo drogie. Pamiętajmy też o czasie realizacji. Jeżeli wykonawca miał na stworzenie projektu tylko 4 dni, to oczywiste jest, że cena usługi będzie znacznie wyższa. Jednym słowem — taki sumaryczny koszt nie wydaje się być zupełnie irracjonalny.
Czy więc to, że krakowski Zarząd Zieleni wydał 50 tysięcy złotych na prezentację, jest skandalem? W mojej ocenie nie, choć zastanawia jednak fakt tak krótkiego określenia czasu wykonania projektu.