Mateusz Żydek – przedstawiciel Instytutu – wskazał, że nawet jeśli z badań wynika, iż w 2021 r. około 45% ankietowanych otrzymało podwyżkę, to jednak podwyżka ta i tak była została skonsumowana przez inflację, która w styczniu b.r. wyniosła 9,2%.

Łukasz Komuda z Fundacji Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych podkreślił, że pracownicy boją się pytać o podwyżki. W dużej mierze odpowiadają za to problemy komunikacyjne na linii pracodawca-pracownik. Dodał, że:

Część firm jest w kiepskiej kondycji i ma niewielkie pole do podwyżek, natomiast część firm ma niezłą kondycję. Pytanie, na ile pracownicy są to w stanie ocenić, na ile pracodawca dzieli się tymi informacjami, czy jest z kim się dzielić, czy jest jakaś delegacja pracowników, która by te informacje odbierała?

Ekspert Łukasz Komuda dodał też, że to pracodawca kształtuje kulturę organizacyjną i tworzy klimat do rozmowy:

W Polsce jest tabu jeśli chodzi o płace. Ten benchmark jest mglisty. Pracownik od pojedynczych osób może wiedzieć, czy dostały podwyżki lub ile zarabiają, ale nie ma wglądu w to, co się dzieje w branży. Piłka jest po stronie pracodawcy, ale też interes jest po stronie pracodawcy.

Ponadto zwrócił jeszcze uwagę na jedną istotną kwestię. Rotacja w firmach w ciągu 12 miesięcy wyraźnie przekracza 10%. I już to ocenił jako wysoki poziom. Tymczasem badanie wskazuje na rotację pracowników przekraczającą 20 proc. w ciągu pół roku. Ważne jest by pracownicy mieli poczucie, że współkorzystają z sukcesu firmy. Nawet jeśli podwyżka jest ledwo inflacyjna, to jeśli pracownik czuje się związany z firmą, nie ma potrzeby szukania nowego pracodawcy.

Ekspertka rynku pracy Konfederacji Lewiatan Monika Fedorczuk zauważyła, że należy zmierzać w stronę kultury organizacyjnej, gdzie nie walczymy o podwyżkę, a rozmawiamy o niej:

Powinny być to negocjacje, a nie wydarcie kawałka za krótkiej kołdry. Jeśli nie ma klimatu do rozmów o podwyżkach, a stosunkowo łatwo jest zmienić pracę, to często pracownicy decydują się, np. po jednej tylko nieudanej rozmowie, do której być może obie strony nie były przygotowane, na zmianę pracy.

W jakich branżach pracownicy decydują się na zmianę pracy?

Jak wynika z badania Instytutu Badawczego Randstad, w ostatnim półroczu przybyło pracowników, którzy postanowili zmienić miejsce zatrudnienia. Taką decyzję podjęło aż 22% ankietowanych. Jest to 3 p.p. więcej niż w poprzednim badaniu. Częściej zmieniały pracę osoby działające w branży hotelarskiej, gastronomii, handlu oraz transporcie i logistyce.

Badanie Instytutu Badawczego Randstad i Instytutu Badań Pollster zrealizowano 6-26 grudnia ub.r. na grupie 1000 pracujących respondentów metodą CAWI (wspomagany komputerowo wywiad realizowany za pośrednictwem strony www, na panelu internetowym).