- Home -
- Codzienne -
- Kaufland rozpoczyna rok z wielomilionową karą za nieuczciwe praktyki
Niemal 140 mln zł kary dla Kauflanda - taką karę nałożył prezes UOKiK na sieć handlową. Powodem ma być nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej oraz błędne oznakowanie warzyw niewłaściwym krajem pochodzenia.

Niemal 140 mln zł kary dla Kauflanda - m.in. za nieuczciwe praktyki w relacjach handlowych z dostawcami
Prezes UOKiK zdecydował o nałożeniu kary na kolejną sieć handlową - tym razem chodzi o Kaufland. Wcześniej kary o dużej wysokości nakładał m.in. na właściciela sieci Biedronka - spółkę Jeronimo Martins Polska.
Kara dla Kauflanda to skutek przeprowadzonego postępowania wobec spółki, w trakcie którego UOKiK stwierdził, że spółka Kaufland Polska Markety wymagała od dostawców obniżenia ceny produktów rolnych i spożywczych już po ich sprzedaży - wykorzystując przewagę kontraktową. Jak twierdzi Urząd, dochodziło do sytuacji, gdy spółka ustalała warunki współpracy z niektórymi dostawcami już po rozpoczęciu danego roku. To z kolei oznaczało, że od pierwszego dnia roku do dnia podpisania umowy dostawca właściwie nie wiedział, na jakich warunkach realizuje dostawy. Podobna sytuacja - jeśli chodzi o wykorzystywanie przewagi kontraktowej - miała wcześniej miejsce w przypadku Biedronki, która została ukarana za analogiczne praktyki.
Spółka miała również pobierać od niektórych dostawców produktów rolnych i spożywczych dodatkowe rabaty, które nie były przewidziane w umowie. To oznacza, ze dostawcy nie wiedzieli właściwie, kiedy - i w jakiej wysokości - spółka zażąda od nich udzielenia rabatu. Dodatkowo - co jest związane z negocjowaniem umowy na nowy rok już po jego rozpoczęciu - wprowadzanie dodatkowych rabatów wymuszało na dostawcach obniżenie już zapłaconej ceny sprzedaży produktów Kaufland za okres od początku roku do dnia podpisania nowej umowy.
Za wykorzystywanie przewagi kontraktowej prezes UOKiK nałożył na spółkę 124 mln zł kary.
Co ciekawe, kara miała być pierwotnie wyższa - prezes UOKiK zdecydował jednak o jej obniżeniu, ponieważ spółka zaprzestała praktyk jeszcze w trakcie czynności wyjaśniających, a jednocześnie - przed postawieniem zarzutów.
Kara również za błędne oznaczenia
To jednak nie wszystko. Prezes UOKiK zdecydował też o nałożeniu drugiej kary - w wysokości 13,2 mln zł. Powodem było błędne oznakowanie warzyw krajem pochodzenia, co wprowadzało konsumentów w błąd. Z kontroli Inspekcji Handlowej wynikało, że inny kraj pochodzenia był na wywieszce, a inny - na opakowaniu zbiorczym. Jak można się domyślić, z informacji na wywieszce wynikało, że produkt jest z Polski. Z opakowania - że z innego kraju.
Tym samym łącznie prezes UOKiK nałożył niemal 140 mln zł kary dla Kauflanda oraz nakazał zaniechanie wprowadzania konsumentów w błąd. Spółka może odwołać się jeszcze od decyzji.
03.07.2025 7:01, Aleksandra Smusz
03.07.2025 6:53, Miłosz Magrzyk
03.07.2025 5:45, Miłosz Magrzyk
03.07.2025 4:43, Mariusz Lewandowski
02.07.2025 15:05, Jakub Kralka
02.07.2025 14:14, Katarzyna Zuba
02.07.2025 12:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 11:59, Mariusz Lewandowski
02.07.2025 11:23, Katarzyna Zuba
02.07.2025 10:16, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 9:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 8:49, Aleksandra Smusz
02.07.2025 7:58, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 7:08, Rafał Chabasiński
02.07.2025 6:05, Justyna Bieniek
02.07.2025 4:30, Mariusz Lewandowski
01.07.2025 21:10, Mariusz Lewandowski
01.07.2025 15:55, Justyna Bieniek
01.07.2025 15:13, Rafał Chabasiński
01.07.2025 12:47, Rafał Chabasiński
01.07.2025 12:00, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 11:38, Mateusz Krakowski
01.07.2025 10:47, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 9:58, Edyta Wara-Wąsowska