Wybór ubezpieczenia to poważna decyzja, wpływająca na nasze bezpieczeństwo finansowe. Zanim podpiszemy umowę regulującą obowiązki klienta i ubezpieczyciela, warto więc dokładnie przyjrzeć się dostępnym opcjom i poznać szczegóły oferty.
Czym jest polisa ubezpieczeniowa?
Polisa ubezpieczeniowa jest dokumentem potwierdzającym zawarcie umowy ubezpieczenia. W polisie przede wszystkim należy określić, kto i co ubezpiecza. Ile wynosi suma ubezpieczenia, jak długo będzie obowiązywało ubezpieczenie i ile wynosi składka.
Na mocy umowy ubezpieczenia klient zobowiązuje się do regulowania składek, a zakład ubezpieczeń do zapewnienia klientowi świadczeń obejmujących wypłatę odszkodowania (w przypadku ubezpieczenia majątkowego) za szkodę powstałą wskutek wypadku przewidzianego w umowie. Lub umówionej sumy, renty albo innego świadczenia w razie zajścia przewidzianego w umowie wypadku w życiu osoby ubezpieczonej w przypadku ubezpieczenia osobowego.
Istota ubezpieczenia jest regulowana przez art. 805 § 1. Kodeksu cywilnego. Z przepisu wynika, że „przez umowę ubezpieczenia ubezpieczyciel zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, spełnić określone świadczenie w razie zajścia przewidzianego w umowie wypadku, a ubezpieczający zobowiązuje się zapłacić składkę”.
Umowa ubezpieczenia a tryby rokowaniowy, ofertowy i przetargowy
Umowy ubezpieczenia można zawierać w trybach rokowaniowym, ofertowym i przetargowym. W pierwszym przypadku zawarcie umowy poprzedzają negocjacje ubezpieczyciela i klienta dotyczące warunków ubezpieczenia. Drugi to sytuacja, w której klient wyraża wolę zawarcia umowy na zasadach przewidzianych w danej ofercie, bez negocjacji. W trzecim wariancie ogłoszony zostaje przetarg w celu wyboru najkorzystniejszej oferty.
Ubezpieczyciel co do zasady wymaga od klienta poinformowania go o każdym zaistniałym zdarzeniu ubezpieczeniowym wymienionym w umowie. I wszelkich zmianach sytuacji, które mogą wpłynąć na prawdopodobieństwo jego wystąpienia.
Kiedy umowa ubezpieczenia będzie nieważna?
Umowa ubezpieczenia straci ważność, jeśli jest sprzeczna z prawem (zasadami współżycia społecznego), jeżeli oświadczenie woli którejkolwiek ze stron jest obarczone wadą skutkującą nieważnością. Jeżeli jest bezprzedmiotowa z uwagi na brak możliwości zaistnienia wypadku ubezpieczeniowego. Albo gdy jej stroną jest ubezpieczyciel z przekroczeniem zezwolenia na prowadzenie działalności ubezpieczeniowej. Lub gdy umowa została zawarta przez ubezpieczającego, który nie miał pełnej zdolności do czynności prawnych. Ogólnie – jeżeli umowę zawarto niezgodnie z przepisami.
Klienci mogą odstąpić od umowy w terminie 30 dni od dnia jej podpisania (pod warunkiem, że umowę zawarto na dłużej niż 6 miesięcy). W przypadku przedsiębiorców czas jest krótszy i wynosi do 7 dni.
Jak wynika z art. 812 § 4. Kodeksu cywilnego, „jeżeli najpóźniej w chwili zawarcia umowy ubezpieczyciel nie poinformował ubezpieczającego będącego konsumentem o prawie odstąpienia od umowy, termin 30 dni biegnie od dnia, w którym ubezpieczający będący konsumentem dowiedział się o tym prawie”.