- Home -
- Prawo -
- Biedronka brzydko zagrała z klientami i prawdopodobnie będzie musiała za to zapłacić. Kara może ją zaboleć
Możliwa kara dla Biedronki. Prezes UOKiK poinformował, że stawia zarzuty właścicielowi sieci. Chodzi o głośną akcję promocyjną „Tarcza Biedronki Antyinflacyjna”. Reklamy mogły wprowadzić klientów w błąd.

Kara dla Biedronki
Jeronimo Martins Polska, właściciel sieci sklepów Biedronka, zobowiązał się w reklamach, że od 12 kwietnia do końca czerwca 2022 utrzyma stałą cenę 150 najczęściej kupowanych produktów. Sieć zapewniała, że jeśli klienci znajdą te towary w korzystniejszych cenach w innych sklepach, Biedronka zwróci im różnicę. Szczegóły tarczy antyinflacyjnej Biedronki mogli znaleźć tylko w Internecie. Tam, gdzie klienci byli wyjątkowo zdeterminowani, by je poznać, pracownicy sklepów godzili się je wydrukować. Zdaniem UOKiK tak nie wolno postępować. Stąd jeden z zarzutów dotyczy braku realnej dostępności regulaminu promocji w sklepach Biedronki. Jak wyjaśnia Urząd,
Jeśli już klienci do niego dotarli, dowiedzieli się, że nie wystarczyło, zgodnie z hasłem reklamowym, znaleźć tańszy produkt w innym sklepie. Regulamin wprost wskazywał, że produkt ten należało kupić. I to nie tylko w sklepie Biedronki, ale również u konkurencji, która została w regulaminie ograniczona do najpopularniejszych sieci. By uzyskać zwrot różnicy w cenach, warunków regulaminowych było dużo więcej i były wymagające, a wręcz uciążliwe. Co mogło uczynić skorzystanie z akcji promocyjnej nieopłacalnym.
Tarcza antypromocyjna
Wczytując się w regulamin tej "promocji" trudno ustrzec się wrażenia, że jego autor mocno się natrudził, by ryzyko zwrotu pieniędzy klientom, którzy znaleźli gdzieś tańszy produkt, ograniczyć prawie do zera. Zakupów należało dokonać w tym samym tygodniu. Ponadto klienci musieli również zrobić zdjęcia porównywanego produktu i zachować nienaruszony dowód zakupu. Następnie mieli 7 dni na przesłanie zgłoszenia elektronicznie. To jeszcze nie koniec. Gdy zgłoszenie zostało przyjęte, klient dostawał jego numer. Od tego momentu miał znów 7 dni na wysłanie, tym razem pocztą tradycyjną, oryginałów dowodów zakupu i zdjęć. Prezes UOKIK uznał, że hasła reklamowe tej akcji mogły wprowadzać konsumentów w błąd.
Ponadto, UOKiK zwraca uwagę, że bazując na przekazach reklamowych, klienci mogli się spodziewać, że dostaną zwrot różnicy ceny w gotówce. Tymczasem, regulamin przewidywał w takich przypadkach, że klient dostaje e-kod o wartości zgłaszanej różnicy w cenie. Może go wykorzystać tylko w sklepach Biedronki. I ma na to 7 dni.
Lepiej nie igrać z klientami
"Zasady wydawały się proste, obietnica kusząca, ale rzeczywistość okazała się inna. Dlatego postawiłem trzy zarzuty spółce Jeronimo Martins Polska. Nie ulega bowiem wątpliwości, że informacje dotyczące zasad skorzystania z promocji powinny być łatwo dostępne, a hasła reklamowe, ich treść i sposób prezentowania, nie mogą wprowadzać konsumentów w błąd. Przedsiębiorcy muszą pamiętać o tym, że konsumenci mają prawo do rzetelnej, jasnej i pełnej informacji, zaś próba wyróżnienia się na rynku spośród innych przedsiębiorców nie może być prowadzona w oparciu o chwytliwe, lecz fałszywe hasła reklamowe", powiedział Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Prezes UOKiK postępowanie wyjaśniające w tej sprawie wszczął w kwietniu. Ogłoszone teraz zarzuty praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów to efekt tego postępowania. Jeronimo Martins Polska grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.
zobacz więcej:
13.07.2025 7:39, Mariusz Lewandowski
13.07.2025 4:59, Mariusz Lewandowski
12.07.2025 16:28, Jakub Bilski
12.07.2025 9:55, Mariusz Lewandowski
12.07.2025 8:48, Mariusz Lewandowski
12.07.2025 7:49, Aleksandra Smusz
12.07.2025 6:45, Mariusz Lewandowski
12.07.2025 5:25, Mariusz Lewandowski
11.07.2025 18:33, Miłosz Magrzyk
11.07.2025 15:41, Miłosz Magrzyk
11.07.2025 15:17, Mariusz Lewandowski
11.07.2025 12:08, Mateusz Krakowski
11.07.2025 11:24, Edyta Wara-Wąsowska
11.07.2025 10:36, Materiał Partnera Bezprawnika
11.07.2025 10:04, Mateusz Krakowski
11.07.2025 9:39, Edyta Wara-Wąsowska
11.07.2025 8:19, Edyta Wara-Wąsowska
11.07.2025 7:07, Aleksandra Smusz
11.07.2025 5:57, Mariusz Lewandowski
11.07.2025 5:48, Igor Czabaj
11.07.2025 4:50, Mariusz Lewandowski
10.07.2025 20:12, Joanna Świba
10.07.2025 13:37, Mariusz Lewandowski
10.07.2025 13:24, Edyta Wara-Wąsowska
10.07.2025 12:41, Joanna Świba
10.07.2025 12:29, Mariusz Lewandowski
10.07.2025 12:03, Edyta Wara-Wąsowska