W dzisiejszym świecie zdominowanym przez usługi cyfrowe hakerzy mają wręcz nieograniczone możliwości polowania na niewystarczająco ostrożnych użytkowników. Sprytne i wyrafinowane techniki są często tak wiarygodne, że nawet doświadczeni internauci potrafią paść ich ofiarą.
W 2021 roku aż 69 proc. firm w Polsce doświadczyło co najmniej jednego cyberataku, a główną przyczyną były błędy użytkowników. Takie informacje przekazała KPMG, niezależna organizacja skupiająca firmy oferujące usługi audytorsko-doradcze.
Hakerzy to specjaliści od manipulacji
Aż 72 proc. Polaków obawia się szpiegowania przez urządzenia sterowane głosem, a między majem 2022 a marcem br. o 8 punktów procentowych, do 54 proc., spadł odsetek konsumentów skłonnych udostępnić swoje dane w zamian za spersonalizowane oferty. Tak wynika z polskiej edycji badania EY Future Consumer Index 2023.
Oszuści internetowi są specjalistami od manipulacji. Z łatwością potrafią podszyć się pod renomowane instytucje, takie jak banki, poczta czy różne ministerstwa. Piszą do nas jako przedstawiciele skarbówki albo firmy kurierskiej. Straszą komornikiem, jeśli nie uregulujemy „zaległego podatku” albo „dopłaty do przesyłki”. W obliczu takich zagrożeń kluczem do bezpieczeństwa jest zasada ograniczonego zaufania oraz weryfikacja autentyczności wiadomości. W tym pomaga CERT.
Czym jest CERT i jakie pełni funkcje?
Działając w strukturach NASK – Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej, zespół CERT Polska pełni ważną rolę w krajowym systemie cyberbezpieczeństwa. Odpowiada za monitorowanie, reagowanie na incydenty, koordynację działań i analizy zagrożeń. Działa zarówno na płaszczyźnie operacyjnej, jak i badawczej.
Ważnym obszarem działalności tej instytucji jest również edukacja społeczna w zakresie cyberbezpieczeństwa. Wśród przypadków, którymi się zajmują, znaleźć można wyłudzenia, ataki DoS oraz DDoS, a także próby włamań. CERT zapewnia, że wszystkie zgłoszenia traktuje poważnie, jednak co do zasady nie informuje o postępie i wynikach „śledztwa” w konkretnym przypadku.
Pomoc w zasięgu ręki: numer do ekspertów
Jeśli masz wątpliwości co do autentyczności otrzymanej wiadomości, wystarczy, że prześlesz ją pod numer +48 799 448 084, obsługiwany przez CERT. Dzięki funkcji „Przekaż” możesz zachować oryginalną treść sms-a. Z jednego numeru można przesłać 3 zgłoszenia w ciągu 4 godzin.
W 2021 roku CERT Polska przyjął 116 071 zgłoszeń dotyczących podejrzanych działań w internecie. Wytypowano ponad 65 tys. zgłoszeń i na ich podstawie zarejestrowano łącznie prawie 30 tys. unikatowych incydentów związanych z cyberbezpieczeństwem. Rok później liczba zgłoszeń wzrosła do ponad 322 tys., co przełożyło się na ponad 39 tys. obsłużonych incydentów, z których 65 proc. zaklasyfikowano jako phishing.