- Home -
- Moto -
- Posłowie chcą zniesienia obowiązku jazdy w dzień z włączonymi światłami. Czy taki wymóg ma w zasadzie jakikolwiek sens?
Posłowie stowarzyszenia Kukiz'15 wystosowali do Ministra Infrastruktury interpelację poselską, w której treści zażądali zmiany przepisów tak, aby zniesiony został obowiązek włączania świateł w dzień. Czy to jest rozsądne?

Obowiązek włączania świateł w dzień
W Polsce istnieje prawny przymus stosowania świateł mijania lub do jazdy w dzień. Zgodnie z art. 51 ust. 1 i ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym
1. Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.
2. W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej.
Niezastosowanie się do tego obowiązku jest wykroczeniem, penalizowanym poprzez art. 88 Kodeksu wykroczeń
Kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu prowadzi pojazd bez wymaganych przepisami świateł lub pozostawia pojazd bez wymaganego przepisami oświetlenia,
podlega karze grzywny.
Według taryfikatora mandatów jazda bez wymaganych świateł w dzień karana jest mandatem w wysokości 100 złotych. Jazda bez świateł w nocy jest karana surowiej, bo mandatem w wysokości 200 złotych. W wypadku, gdy sprawę rozpatrywałby sąd (na przykład po odmowie przyjęcia mandatu), kara może wynieść aż 5000 złotych.
Zniesienie obowiązku jazdy z włączonymi światłami
Posłowie Kukiz'15 wnoszą o zmianę przepisów i likwidację obowiązku włączania świateł w dzień. Taki pomysł argumentują tym samym faktem, który przyczynił się do wprowadzenia takiego przymusu w przeszłości — od owego obowiązku na świecie generalnie się odchodzi.
Badania ponadto wykazują, że wprowadzenie obowiązku jazdy w dzień z włączonymi światłami mijania lub do jazdy w dzień, nie ma absolutnie żadnego wpływu na liczbę wypadków. Dodatkowo obecnie niektóre, niefabrycznie montowane światła do jazdy w dzień, są czasem tak ulokowane i tak słabo widoczne, że równie dobrze mogłoby ich nie być.
Trudno się jednak nie zgodzić z argumentem, iż w niektórych przypadkach taki obowiązek ma jednak pewien sens. Chodzi o sytuacje, w których przejrzystość powietrza jest zaburzona, na przykład z powodu lekkiego zamglenia, niewielkich opadów deszczu, śniegu, czy upałów powodujących falowanie powietrza tuż nad asfaltem.
Resort jeszcze nie odpowiedział na interpelację — ma na to trochę czasu. Miejmy jednak nadzieję, że działania resortu będą przede wszystkim miały na celu spowodowanie, by polskie drogi stawały się coraz bezpieczniejsze.
zobacz więcej:
04.07.2025 18:00, Joanna Świba
04.07.2025 16:43, Katarzyna Zuba
04.07.2025 15:31, Joanna Świba
04.07.2025 14:17, Joanna Świba
04.07.2025 13:07, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 12:15, Mateusz Krakowski
04.07.2025 11:32, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 10:45, Mateusz Krakowski
04.07.2025 9:58, Aleksandra Smusz
04.07.2025 9:33, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 8:46, Joanna Świba
04.07.2025 7:48, Joanna Świba
04.07.2025 6:57, Aleksandra Smusz
03.07.2025 20:42, Joanna Świba
03.07.2025 15:57, Mateusz Krakowski
03.07.2025 14:09, Mariusz Lewandowski
03.07.2025 13:35, Jakub Kralka
03.07.2025 13:27, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:53, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:08, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 11:29, Mateusz Krakowski
03.07.2025 10:19, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
03.07.2025 8:42, Aleksandra Smusz
03.07.2025 7:01, Aleksandra Smusz
03.07.2025 6:53, Miłosz Magrzyk
03.07.2025 5:45, Miłosz Magrzyk
03.07.2025 4:43, Mariusz Lewandowski